Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/13132
Title: Translation Training of Future Philologists Using Modern Information Technologies
Other Titles: Перекладацька підготовка майбутніх філологів із використанням сучасних інформаційних технологій
Authors: Ігнатенко, Вікторія Дмитрівна
Ihnatenko, Viktoriia
Вакулик, Ірина Іванівна
Vakulyk, Iryna
Воронюк, Ірина Олександрівна
Voroniuk, Iryna
Прохоров, Микола Георгійович
Prokhorov, Mykola
Мелех, Галина Богданівна
Melekh, Halyna
Keywords: translation training;підготовка перекладачів;digital transformation;цифровізована трансформація;IT;інформаційні технології;gamification;гейміфікація;competence;компетенції;localization;локалізація
Issue Date: 2024
Publisher: MAGNANIMITAS, ATTN.
Citation: Translation training of future philologists using modern information technologies / Ihnatenko V., Vakulyk I., Voroniuk I., and others // AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. - Vol. 14, Iss. 2, Spec. Iss. XLIV. - P.75-79.
Abstract: The article represents an attempt to systematize specific features of translation training of future philologists within the environment of digital transformation. Special attention is paid to the necessity of shaping in future graduates the competence sufficient to effectively work in the sphere of B2B translation services. A concept of today integrative competence of future philologists-translators is covered and the need to apply a cross-disciplinary approach to designing curricula for teaching translation is emphasized. Core specifics and challenges of teaching localization is investigated in detail, based on both theoretical provisions and case studies. A potential of gamification and AI/ML application in translation training is outlined.
Description: У статті зроблено спробу систематизувати особливості перекладацької підготовки майбутніх філологів в умовах цифрових технологій. Особливу увагу приділено необхідності формування у майбутніх випускників компетентності, достатньої для ефективної роботи у сфері перекладацьких послуг. Розкрито поняття сучасної інтегративної компетентності майбутніх філологів-перекладачів та наголошено на необхідності застосування міждисциплінарного підходу до розробки навчальних програм для навчання. Розглянуто основні особливості та виклики викладання Локалізації. Окреслено потенціал гейміфікації та штучного інтелекту в навчанні перекладу.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/13132
ISSN: 1804-7890
metadata.dc.identifier.udc: 378.147:81'25
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Translation_Tra.pdf404,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.