Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14980
Назва: Упровадження інструментів ШІ на заняттях мовно-літературної галузі у вищій школі в умовах гібридизації освітнього процесу
Інші назви: Implementation of AI tools in language and literature classes in higher education in the context of hybridization of the educational process
Автори: Цвид-Гром, Олена Петрівна
Tsvid-Hrom, Olena
Зелінська, Віта Анатоліївна
Zelinska, Vita
Ключові слова: лінгвоекологія;linguistic ecology;освітній процес;educational process;екологія мови;ecology of language;екологічна комунікація;ecological communication;молодіжний сленг;youth slang;комунікативні кмпетенції;communicative competences
Дата публікації: 2025
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Цвид-Гром О.П. Упровадження інструментів ШІ на заняттях мовно-літературної галузі у вищій школі в умовах гібридизації освітнього процесу / О.П. Цвид-Гром, В.А. Зелінська // Наукові записки. Серія: Філологічні науки. - Вип. 1 (212). - 2025. - С. 254-259. DOI https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-212-38
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена дослідженню еколінгвістичного підходу в освітньому процесі. Досліджено, що екологічний підхід до мови – це збереження мовних традицій, захист мови від засилля іншомовних запозичень, активне використання нормативної лексики у повсякденному спілкуванні, збагачення лексичного складу мовлення, уникнення негативізму в мові. Доведено, що лінгвоекологічний підхід до освітнього процесу є частиною компетентнісного підходу у вищій освіті, який передбачає, що, окрім спеціальних, фахових компетентностей, випускники повинні володіти загальними компетентностями; у них мають бути сформовані ціннісні якості, зокрема – компетенції глобального громадянства, мультикультурності та інші аспекти екологічної комунікації. Якісні характеристики випускників включають не тільки результати навчання, але можуть розглядатися як відмінна риса навчання у кожному окремому університеті у доповнення до отриманого у процесі навчання багажу знань. У статті досліджується поняття «екологічна комунікація» як спілкування, що не має шкідливого впливу на психоемоційний стан і здоров’я людини; і навпаки – «неекологічна комунікація» – комунікативна поведінка, що не відповідає етичним мовленнєвим нормам, негативно впливає на ментальне здоров’я людини. Проаналізовано мовлення сучасної молоді/студентства, яке, у більшості, – експресивне, лаконічне, інформативне, інколи наділене згрубілофамільярними рисами. У статті акцентується увага на тому, що в умовах сучасних викликів, зумовлених війною, простежуємо певний негативізм у мовленні. Попри все, пріоритетним у освітній діяльності мають бути захист і збереження нормованих лексем – виразників духовних цінностей суспільства. Для екологізації літературної мови студентів необхідно постійно працювати над дотримання мовних норм, доречного вживання мовленнєвих засобів, пропагування моральних норм, традиційних національних надбань, естетики висловлювання, високої мовної культури.
Опис: The article is devoted to the study of the ecolinguistic approach in the educational process. It has been studied that the ecological approach to language is the preservation of linguistic traditions, protection of the language from the dominance of foreign borrowings, active use of normative vocabulary in everyday communication, enrichment of the lexical composition of speech, avoidance of negativism in the language. It has been proven that the linguo-ecological approach to the educational process is part of the competency-based approach in higher education, which assumes that, in addition to special, professional competencies, graduates must possess general competencies; they must have formed value qualities, in particular - the competencies of global citizenship, multiculturalism and other aspects of ecological communication. The qualitative characteristics of graduates include not only learning outcomes, but can be considered as a distinctive feature of education at each individual university in addition to the knowledge base obtained in the learning process. The article explores the concept of "ecological communication" as communication that does not have a harmful effect on the psycho-emotional state and health of a person; and vice versa - "unecological communication" - communicative behavior that does not comply with ethical speech norms, negatively affects a person's mental health. The speech of modern youth/students is analyzed, which, in the majority, is expressive, laconic, informative, sometimes endowed with rudely familiar features. The article emphasizes that in the conditions of modern challenges caused by the war, we can trace a certain negativism in speech. Despite everything, the priority in educational activities should be the protection and preservation of standardized lexemes - expressions of the spiritual values ​​of society. In order to ecologize the literary language of students, it is necessary to constantly work on compliance with language norms, appropriate use of speech means, promotion of moral norms, traditional national achievements, aesthetics of expression, high language culture.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14980
ISSN: 2522-4085
УДК: 81'33:502:378.015-053.6:63
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
uprovadzhennya.pdf483,6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.