Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/4276
Title: Методичні підходи до трактування змісту соціально-економічних категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність»
Other Titles: Methodical approaches to the interpretation of the content of social and economic categories “competition” and “competitiveness”
Authors: Свиноус, Іван Вікторович
Svynous, Ivan
Хомяк, Наталія Василівна
Khomiak, Natalia
Гаврик, Олеся Юріївна
Havryk, Olesya
Keywords: конкурентоспроможність;competitiveness;конкуренція;competition;конкурентні переваги;competitive advantages;категорія;category;ринок;market
Issue Date: 2019
Citation: Свиноус І.В. Методичні підходи до трактування змісту соціально-економічних категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність» / І.В. Свиноус, Н.В. Хомяк, О.Ю. Гаврик // Сталий розвиток економіки. - 2019. - №1 (42). - С. 15-21.
Abstract: Розкрито сутність та економічний зміст категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність». Встановлено, що конкурентоспроможність як категорія: багатовимірна і неоднозначна; відносна (прив’язана до конкретного ринку); зменшується з часом, якщо її не удосконалювати; тісно пов’язана з якістю продукції та потребами ринку; конкурентоспроможність товару і конкурентоспроможність продукції співвідносяться як частина і ціле; є результатом реалізації конкурентних переваг; відображає можливості підприємства адаптуватися до мінливих умов зовнішнього і внутрішнього середовища; виступає одним із основних чинників ефективного функціонування підприємства. Обґрунтовано складові організаційно-економічного забезпечення конкурентоспроможного розвитку підприємств.
Description: The essence and economic content of the categories “competition” and “competitiveness” are revealed. It is found that competitiveness as a category: multidimensional and ambiguous; relative (tied to a specific market); decreases over time if it is not improved; is closely linked to product quality and market needs; the competitiveness of the product and the competitiveness of products are related as a part and whole; is the result of the implementation of competitive advantages; reflects the enterprise's ability to adapt to changing conditions of the external and internal environment; acts as one of the main factors of effective operation of the enterprise. The components of organizational and economic support of competitive development of enterprises are substantiated.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/4276
metadata.dc.identifier.udc: 339.137.2.012.23
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
metodychni_pidxody.pdf605,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.