Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8542
Назва: Чинники формування готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності
Інші назви: Factors influencing forming foresters' professionalism
Автори: Хрик, Василь Михайлович
Khryk, Vasyl
Ключові слова: чинники; формування; готовність; майбутні фахівці; лісове господарство; професійна діяльність; мотиваційно-особистісний; інформаційно-когнітивний; дієво-практичний;factors; formation; readiness; future specialists; forestry; professional activity; motivational-personal; information-cognitive; effective-practical
Дата публікації: 12-вер-2022
Видавництво: Національний університет біоресурсів і природокористування України
Бібліографічний опис: Хрик, В. М. Чинники формування готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності / В.М. Хрик // Наукові доповіді НУБіП України. - 2022. - №3 (97). - С. 70-80
Серія/номер: Лісове і садово-паркове господарство;№ 3 (97)
Короткий огляд (реферат): У статті розкриті чинники формування готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності. Виокремлені зовнішні, внутрішні та випадкові чинники, що сприяють формуванню готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності. До групи зовнішніх детермінант віднесено: динаміку розвитку ринку; характер прогнозованого соціального замовлення на вищу професійну освіту; зміну освітніх парадигм; підвищення комплексності професійної діяльності; розвиток менеджменту як стратегічної управлінської культури та професійної галузі діяльності та ін. До внутрішніх детермінантів, які сприяють формуванню готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності, віднесено: суб᾿єкт-суб᾿єктні відносини в системі «викладач-здобувач»; ціннісне сприйняття та розвиток у здобувачів орієнтації на їх підготовку; наявність потреби у професійній діяльності у ході підготовки та мотивів її здійснення; прагнення здобувачів до прояву власної внутрішньої (вольової) активності у процесі професійної діяльності; рівень готовності до професійної діяльності; інтенція на творчу професійну діяльність у контексті формування готовності до професійної діяльності. Прояв та використання випадкових чинників сприяють формуванню готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності, що залежить від здатності педагога побачити сприятливий випадок, неповторну ситуацію. Розкрито вплив внутрішніх чинників на формування критеріїв готовності майбутніх фахівців лісового господарства до професійної діяльності: мотиваційно-особистісного, інформаційно-когнітивного, дієво-практичного.
Опис: The article reveals the factors of formation of readiness of future forestry specialists for professional activity. The purpose of the study is to reveal the factors influencing the formation of the readiness of future forestry professionals for professional activities, in particular its criteria: motivational-personal, information-cognitive, effective-practical. Materials and methods: theoretical – analysis of psychological and pedagogical, scientific and methodological literature to reveal the factors influencing the formation of readiness of future forestry professionals for professional activities, justification of their importance for the formation of readiness criteria: motivational-personal, information-cognitive, effective-practical. External, internal and accidental factors contributing to the formation of readiness of future forestry specialists for professional activity are singled out. The group of external determinants includes: the dynamics of market development; the nature of the projected social order for higher professional education; change of educational paradigms; increasing the complexity of professional activity; development of management as a strategic management culture and professional field of activity, etc. The internal determinants that contribute to the formation of the readiness of future forestry professionals for professional activities include: subject-subject relations in the system "teacher-applicant"; value perception and development of applicants' orientation on their training; the presence of the need for professional activity in the course of training and the motives for its implementation; the desire of applicants to show their own internal (volitional) activity in the process of professional activity; level of readiness for professional activity; intention for creative professional activity in the context of formation of readiness for professional activity. Manifestation and use of random factors contribute to the formation of the readiness of future forestry professionals for professional activities, which depends on the teacher's ability to see a favorable case, a unique situation. The influence of internal factors on the formation of criteria for the readiness of future forestry professionals for professional activities: motivational-personal, information-cognitive, effective-practical. Effective diagnosis of professional and personal development of future forestry specialists allowed to obtain objective information about the state of formation of motivational and personal criteria, outline the main directions of work, determine methods and technologies for forming professional values of future professionals. Such diagnostics allowed to trace in dynamics the real efficiency of influence of various subjects of professional training on personal development of future experts, change of their attitude to realities of social and professional life. Carrying out diagnostic sections in the framework of research and experimental work allowed to obtain the necessary objective information about the state of information and cognitive criteria of readiness for professional activity, outline the main directions and content of this work, determine methods and technologies to provide emotional background for future forestry professionals. This diagnosis allowed us to trace the gradual dynamics of the evolution of information and cognitive criteria for the readiness of future professionals to work, to assess the real effectiveness of the influence of various factors on its development. Effective diagnosis of professional and personal development of future forestry specialists as a factor in the formation of their readiness for professional activity allowed to obtain the necessary information on the status of effective and practical criteria of professional readiness, outline main directions of work, identify methods and technologies activities. We see the prospect of further research in the studied influences of selected factors on the formation of the readiness of future forestry professionals to work.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8542
УДК: 378.011.3-057.21:630:005.523
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
chynnyky_formuvannya.pdf350,6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.