Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/848
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДаниленко, Анатолій Степанович-
dc.contributor.authorDanylenko, Anatolii-
dc.contributor.authorСокольська, Тетяна Вікторівна-
dc.contributor.authorSokolska, Tetyana-
dc.date.accessioned2018-05-30T11:54:17Z-
dc.date.available2018-05-30T11:54:17Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issn2310-9262-
dc.identifier.urihttp://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/848-
dc.descriptionДаниленко А. С. Публічне управління соціо-економічним розвитком сільських територій / А. С. Даниленко, Т. В. Сокольська // Економіка та управління АПК. - Біла Церква : БНАУ, 2017. - № 1. - С. 5 - 12.uk_UA
dc.description.abstractРозглянуто сучасний стан розвитку сільських територій, досліджено чинники, які стримують цей розвиток, доведено, що вони є наслідком непослідовної державної політики, обмеженості ресурсів місцевих бюджетів, неефективності органів місцевого самоврядування, відсутності повноважень і можливостей сільських жителів самостійно розв’язувати проблеми, низького рівня сільської кооперації та інформаційно-консультаційної забезпечення. Обгрунтована роль місцевого самоврядування у процесі вироблення і прийняття рішень з питань соціально-економічного розвитку громади, за умови, що місцева адміністрація стає координатором розвитку, а населення –суб’єктом, що приймає рішення. Запропоновано модель публічного управління орієнтованого на соціо-економічний розвиток сільських територій, в якій застосовується новий для України тип управління у ланцюзі держава–сільська рада–агробізнес–сільська громада. Базовим елементом такої моделі розвитку сільських територій є людиноцентризм. Рассмотрено современное состояние развития сельских территорий, исследованы факторы, сдерживающие это развитие, доказано, что они являются следствием непоследовательной государственной политики, ограниченности ресурсов местных бюджетов, неэффективности органов местного самоуправления, отсутствия полномочий и возможностей у сельских жителей самостоятельно решать проблемы, а также низкого уровня сельской кооперации и информационно-консультационного обеспечения. Обоснована роль местного самоуправления в процессе выработки и принятия решений по вопросам социально-экономического развития общины. При этом местная администрация становится координатором развития, а население – субъектом, принимающим решения. Предложенная модель публичного управления ориентированная на социо-экономическое развите сельских территорий, в которой применяется новый для Украины тип управления в цепи государство – сельский совет – агробизнес – сельская община. Базовым элементом такой модели развития сельских территорий является человекоцентризм. In the present article described the current stage of the rural development, researched factors which prevent the development and proved they are result of the inconsistent state policy, of limited local budgets, of not efficient local selfgovernment, of absence of rights and opportunities for rural populations to solve the issues at local level, low level of rural cooperation as well as information and consultation activities. It has been analyzed the experience of European countries of rural development and revealed that there for a long period acts the complex of administrative, economic, legal and other instruments oriented on rural development, created the interdepartmental and multilevel managing and financing systems for the agricultural development. Based on general theories it is stipulated the role of the local municipality for the problem solving process on social and economic development of the community, where the local administration becomes a coordinator of the development and people in such conditions take decisions. Proposed the model of the public management of the social and economic rural development based on the concept of “clever village”, where implemented a new type of management for Ukraine in the chain ‘state-village council-agribusiness-rural communities’. The basic element of such model is the man-centeredness, namely development oriented for satisfaction of needs and interests of the rural population where rural people to become participants and leaders of the processes. It becomes possible only under union of the mutual interests and cooperation of activities, communication, innovation, technologies, and deeper using of knowledge what enables villages more efficiently to sell products and services on local and world markets, involve local and foreign investments. The key here is a proper government and involvement of people for the active cooperation. Special attention attracted to the skills of computer literacy, internet access and other basic services, relevant level of education. With this should be incorporated the individual program of “clever village” for each separate rural territory, which takes into account its regional specifics and interest of village communities. The program as well foresees the development of cooperation, production diversification, development of green tourism, local crafts and implementation of cluster models of rural development. For the stable rural development should be created opportunities for people to realize their own entrepreneurial initiatives first of all in agriculture, via development of family farming and multifaceted production. Special place in the program takes informative and educational activities (conferences, round tables, summer schools etc). For this goal needs to be ensured self-organizing and functioning of interactions groups, to initiate education for village activists and future leaders for organization of local development on the basis of communities, to expand the social network of rural communities In order to support private farms to educate them basics of agricultural business, to ensure access to databases on purchasing and usage of production resources, selling of agricultural produces, support in experience exchange, solving of legal and finance issues is offered to create informative and educational centers, based on leading high schools, with principal of state and private partnership, which synchronizes the chain “education scienceproduction’, in terms of introduction the innovative technologies on concrete territories It the article is proved that main goal for any management in the public sphere is an achievement of maximum efficiency and results with minimum resources, time and efforts.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherБілоцерківський національний аграрний університетuk_UA
dc.subjectпублічне управлінняuk_UA
dc.subjectсільські територіїuk_UA
dc.subjectсільська радаuk_UA
dc.subjectагробізнесuk_UA
dc.subjectсільська громадаuk_UA
dc.subjectдержавно- приватне партнерствоuk_UA
dc.subjectсоціо-економічний розвитокuk_UA
dc.subjectпубличное управлениеuk_UA
dc.subjectсельские территорииuk_UA
dc.subjectгосударствоuk_UA
dc.subjectсельский советuk_UA
dc.subjectагробизнеuk_UA
dc.subjectсельская общинаuk_UA
dc.subjectгосударственно-частное парнерствоuk_UA
dc.subjectсоцио-экономическое развитиеuk_UA
dc.subjectpublic managementuk_UA
dc.subjectruraluk_UA
dc.subjectstateuk_UA
dc.subjectrural counciluk_UA
dc.subjectagrobusinessuk_UA
dc.subjectrural communityuk_UA
dc.subjectpublic-private collaborationuk_UA
dc.subjectsocial and economic developmentuk_UA
dc.titleПублічне управління соціо-економічним розвитком сільських територійuk_UA
dc.title.alternativeThe public management of the social and economic rural developmentuk_UA
dc.title.alternativeПубличное управление социо-экономическим развитием сельских территорийuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
dc.identifier.udc336.226uk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Publichne_upravlinnia .pdf287,64 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.