Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8196
Назва: Землевпорядні проблеми розвитку земельного устрою територіальних громад: планування та комплексна оцінка
Інші назви: Land problems of the development of the land system of territorial communities: planning and comprehensive assessment
Автори: Прядка, Тетяна Миколаївна
Priadka, Tetiana
Ключові слова: земельний устрій;land system;територіальні громади;territorial communities;землеустрій;land organization;комплексні плани територіально-просторового планування;complex plans of territorial and spatial planning
Дата публікації: вер-2022
Видавництво: Агросвіт
Бібліографічний опис: Прядка Т.М. Землевпорядні проблеми розвитку земельного устрою територіальних громад: планування та комплексна оцінка. Агросвіт. 2022. № 17-18. С. 33–43. https://doi.org/10.32702/2306-6792.2022.17-18.33
Короткий огляд (реферат): Оскільки, однією з ключових цілей реформи місцевого самоврядування й територіальної організації влади на засадах децентралізації стало забезпечення належної фінансової спроможності територіальних громад, то важливими інструментами обґрунтування розмірів як районів так і територіальних громад є територіально-просторове планування розвитку землекористування. Для забезпечення фінансової спроможності та сталого розвитку території територіальної громади з дотриманням балансу державних, громадських та приватних інтересів комплексним планом передбачається розвиток території в цілому, як за межами населених пунктів, так і в межах них, а отже планувальні рішення комплексного плану містять перспективи використання всієї території територіальної громади. Згідно статті 45-1 закону України «Про землеустрій» Комплексний план просторового розвитку території територіальної громади є одночасно документацією із землеустрою та містобудівною документацією на місцевому рівні. Він крім відомостей, передбачених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», згідно статті 16-1 включає проєктні рішення комплексного плану, зокрема: межі та правові режими всіх режимоутворюючих об’єктів та всіх обмежень у використанні земель (у тому числі обмежень у використанні земель у сфері забудови), встановлених до або під час розроблення проєкту комплексного плану (у тому числі межі та правові режими територій і об’єктів природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду, прибережних захисних смуг, водоохоронних зон, пляжних зон, інших охоронних зон). Одним із розділів комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади є комплексна оцінка, яка дозволяє оцінити сучасний стан та тенденції перспективного використання наявних ресурсів, створює основу для своєчасного виявлення бажаних і небажаних змін у громаді, а також для прийняття обґрунтованих рішень щодо розвитку землекористування території. Комплексна оцінка повинна визначати ключові проблеми та дозволяти зробити висновки щодо майбутнього розвитку території територіальної громади, які необхідні для подальших кроків просторового планування розвитку сталого землекористування та земельного устрою. Приведено інституційну структуру землевпорядних заходів та дій, що забезпечують формування складових елементів підсистем земельного устрою територіальних громад із врахуванням авторських доповнень. Зокрема, землевпорядні заходи та дії, що забезпечують формування складових елементів підсистем земельного устрою, повинні бути доповнені розробленням та реалізацією: проектів землеустрою щодо створення екологічної мережі, оцінки природно-ресурсного потенціалу та його оптимізацією; проектів комплексних планів територіально-просторового планування розвитку сталого землекористування; проектів землеустрою щодо зонування земель за типами (підтипами) землекористування; проектів землеустрою щодо організації землекористування сільськогосподарських підприємств (фермерських господарств); оцінки стану ринкового обігу земельних ділянок та прав на них, стану екологізації, капіталізації та соціалізації землекористування, розмірами землекористування приватної власності. Обґрунтовано, що комплексний план просторового розвитку території територіальної громади не може бути одночасно землевпорядною і містобудівною документацією, оскільки функції двох напрямів планування різні, а сам план запропонованого законодавством змісту не вирішує проблем формування сталого (збалансованого) розвитку землекористування територіальних громад. Показано, що система планування розвитку земельного устрою на рівні територіальних громад має цілу низку землевпорядних проблем. Зокрема, це недосконале, а часом колізійне, законодавчо-нормативне забезпечення, не врахування важливості формування екологічної мережі як екологічного каркасу системи сталого землекористування, не врахування природно-ресурсного та земельно-ресурсного потенціалів при зміні меж (укрупненні районів та об’єднанні територіальних громад) адміністративно-територіальних утворень, відсутності системного підходу до формування інституційної структури землевпорядних заходів та дії, що забезпечують проектування складових елементів підсистем земельного устрою територіальних громад. Крім того, комплексний план просторового розвитку території територіальної громади не може бути одночасно землевпорядною документацією, оскільки він не вирішує проблем формування земельного устрою а відповідно і сталого (збалансованого) розвитку землекористування територіальних громад. Для удосконалення інституційної структури землевпорядних заходів та дій, що забезпечують формування складових елементів підсистем земельного устрою, запропоновано внести зміни і доповнення до законів України щодо нових видів документації із землеустрою та змінити концепцію розроблення і реалізації комплексного плану територіально-просторового планування розвитку землекористування територіальних громад.
Опис: Since one of the key goals of the reform of local self-government and territorial organization of power on the basis of decentralization was to ensure the proper financial capacity of territorial communities, territorial and spatial planning of land use development are important tools for substantiating the size of both districts and territorial communities. In order to ensure the financial capacity and sustainable development of the territory of the territorial community while observing the balance of state, public and private interests, the comprehensive plan envisages the development of the territory as a whole, both outside the boundaries of settlements and within them, and therefore the planning decisions of the comprehensive plan contain prospects for the use of the entire territory territorial community. According to Article 45-1 of the Law of Ukraine "On Land Оrganization", the Comprehensive Plan for Spatial Development of the Territory of the Territorial Community is both land management documentation and urban planning documentation at the local level. In addition to the information provided by the Law of Ukraine "On the Regulation of Urban Planning", according to Article 16-1, it includes project decisions of the comprehensive plan, in particular: boundaries and legal regimes of all regime-forming objects and all land use restrictions (including land use restrictions in the field of construction), established before or during the development of the comprehensive plan project (including the boundaries and legal regimes of the territories and objects of the nature reserve fund and other nature conservation purposes, lands for health, recreational, historical and cultural, forestry purposes, water lands fund, coastal protection strips, water protection zones, beach zones, other protection zones). One of the sections of the comprehensive plan for the spatial development of the territory of the territorial community is a comprehensive assessment, which allows to assess the current state and trends of prospective use of available resources, creates a basis for timely identification of desirable and undesirable changes in the community, as well as for making informed decisions regarding the development of land use in the territory. A comprehensive assessment should identify key issues and allow conclusions to be drawn regarding the future development of the territory of the territorial community, which are necessary for the further steps of spatial planning for the development of sustainable land use and land management. The institutional structure of land organization measures and actions that ensure the formation of constituent elements of land organization subsystems of territorial communities, taking into account author's additions, is given. In particular, land management measures and actions that ensure the formation of constituent elements of land management subsystems should be complemented by the development and implementation of: land organization projects regarding the creation of an ecological network, assessment of natural resource potential and its optimization; projects of comprehensive plans of territorial and spatial planning for the development of sustainable land use; land organization projects regarding land zoning by types (subtypes) of land use; land organization t projects regarding the organization of land use of agricultural enterprises (farms); assessment of the state of market circulation of land plots and the rights to them, the state of greening, capitalization and socialization of land use, the size of land use of private property. It is substantiated that the comprehensive spatial development plan of the territory of the territorial community cannot be both land organization and urban planning documentation, since the functions of the two areas of planning are different, and the content of the plan proposed by the legislation itself does not solve the problems of the formation of sustainable (balanced) land use development of territorial communities. It is shown that the system of land development planning at the level of territorial communities has a number of land management problems. In particular, this is an imperfect, and sometimes conflicting, legislative and regulatory provision, not taking into account the importance of the formation of an ecological network as an ecological framework of the system of sustainable land use, not taking into account the natural resource and land resource potential when changing borders (consolidation of districts and unification of territorial communities) administrative-territorial formations, the lack of a systematic approach to the formation of the institutional structure of land organization measures and actions that ensure the design of the constituent elements of the subsystems of the land system of territorial communities. In addition, the comprehensive plan for the spatial development of the territory of the territorial community cannot be land organization documentation at the same time, since it does not solve the problems of the formation of the land system and, accordingly, the sustainable (balanced) development of land use of territorial communities. In order to improve the institutional structure of land organization measures and actions that ensure the formation of the constituent elements of land organization subsystems, it is proposed to introduce changes and additions to the laws of Ukraine regarding new types of land organization documentation and to change the concept of developing and implementing a comprehensive plan of territorial and spatial planning for the development of land use of territorial communities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8196
ISSN: 2306-6792
УДК: 332.2.01:332.3
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
A+17-18+2022_St5.pdfЗемлевпорядні проблеми розвитку земельного устрою територіальних громад: планування та комплексна оцінка2,89 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.