Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12981
Назва: Досвід ідентифікації територіальних одиниць та управління розвитком сільських територій в Європейському Союзі та напрями його використання у вітчизняній практиці
Інші назви: The experience of identifying territorial units and managing the development of rural areas in the European Union and the directions of its use in domestic practice
Автори: Шуст, Олена Анатоліївна
Shust, Olena
Варченко, Ольга Миронівна
Varchenko, Olga
Крисанов, Дмитро Федосович
Krysanov, Dmytro
Драган, Оксана Олександрівна
Drahan, Oksana
Ткаченко, Катерина Віталіївна
Tkachenko, Kateryna
Ключові слова: сільські території, територіальні одиниці, ССП - спільна сільськогосподарська політика, фонд згуртування, «зелений курс», пріоритети сталого розвитку, структурні фонди;rural territories, territorial units, cohesion fund, green course, sustainable development priorities, structural funds
Дата публікації: 2024
Видавництво: Білоцерківський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Шуст О.А., Варченко О.М., Крисанов Д.Ф., Драган О.О., Ткаченко К.В. Досвід ідентифікації територіальних одиниць та управління розвитком сільських територій в Європейському Союзі та напрями його використання у вітчизняній практиці. Економіка та управління АПК. 2024. № 1. С. 6–27. DOI: https://doi: 10.33245/2310-9262-2024-189-1-6-27
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена узагальненню підходів до ідентифікації територіальних одиниць й управління розвитком сільських територій в ЄС та обґрунтування необхідності його використання у вітчизняній практиці. Встановлено, що за майже двадцятирічний підготовчий період було апробовано кілька різних підходів до ідентифікації сільських територій і територіальних одиниць (типологія на основі сітки 1 км2; типології на рівні LAU 2, зокрема, ступінь урбанізації та ін.; на рівні NUTS 3, зокрема, місько-сільська типологія та ін.), які були удосконалені і представлені в Методичному посібнику з територіальних типологій. На сьогодні ця методика є базовою при встановленні спільної статистичної класифікації територіальних одиниць (NUTS). Узагальнено, що політику згуртування спрямовано на скорочення регіональних диспропорцій та сприяння економічній і соціальній згуртованості, а також територіальне зближення між державами-членами ЄС, яка проводиться з часу заснування ЄС – 1957 р. У 1992 р. було створено четвертий фонд політики згуртування – Фонд згуртування (ФЗ) для фінансування проєктів щодо покращення стану довкілля та транспортної інфраструктури в державах-членах, де ВНП на душу населення становить менше 90 % від середнього показника ЄС. Виявлено, що доповненням до інституційної архітектури стало формування у 2021 р. Фонду справедливого переходу, який відповідає парадигмі «зеленого» переходу ЄС. Аргументовано, що європейські структурні та інвестиційні фонди (ЄСІФ) є основним фінансовим інструментом підтримки політики згуртування і включають такі складові: ЄФРР (Європейський фонд регіонального розвитку), ЄСФ (Європейський соціальний фонд), Фонд згуртування (ФЗ), Європейський сільськогосподарський фонд розвитку сільських територій (EAFRD) і Європейський фонд морського та рибного господарства (EMFF). Встановлено, що ЄФРР є найбільшим компонентом ЄСІФ, який зосереджений на сприянні економічній та соціальній згуртованості шляхом інвестування в інфраструктуру, інновації та підприємництво. Виявлено, що цей Фонд підтримує проєкти, пов’язані з транспортом, енергетикою, цифровою інфраструктурою, науковими дослідженнями та інноваціями, а також переходом до низьковуглецевої економіки. Наголошено, що цей фонд сприяє зайнятості, соціальній інтеграції та розвитку навичок населення. Розглянуто особливості фонду згуртування, який передбачає надання фінансової допомоги країнам-членам, що мають нижче значення ВНД на душу населення за певний граничний рівень. Встановлено, що цей фонд підтримує великомасштабні інфраструктурні проєкти у сферах транспорту, енергетики та навколишнього середовища. Водночас фонди EAFRD та EMFF підтримують розвиток сільської місцевості та рибальства, відповідно, сприяючи досягненню загальних цілей політики згуртування. Доведено, що, починаючи з 2013 р., розроблення багаторічних програм розвитку сільських території країн ЄС було зосереджено на шести пріоритетах сталого розвитку: сприяння передачі знань та інновацій; підвищення конкурентоспроможності; сприяння організації продовольчого виробничого ланцюга й управління ризиками; відновлення, збереження і розвиток екосистем; підвищення ефективності використання ресурсів і перехід до низьковуглецевої економіки; сприяння соціальній інтеграції, скорочення бідності та економічний розвиток в сільській місцевості. Проаналізовано Європейський «зелений курс», який має на меті зробити Європу першим кліматично-нейтральним континентом до 2050 року. Щодо сільського господарства і продовольства, то «зелений курс» передбачає заходи підвищення стійкості у землеустрої, виробництві та споживанні продуктів харчування, зокрема, за допомогою заходів, які будуть включені до стратегічних планів спільної сільськогосподарської політики. Визначено активності та практичні дії у вітчизняній практиці щодо створення умов до імплементації європейського досвіду ідентифікації територіальних одиниць та готовності брати участь у залученні фінансових асигнування в рамках діючих програм на основі імплементації нормативно-правового забезпечення та спроможності освоювати виділені фінансові кошти у повному обсязі.
Опис: The article is devoted to the generalization of approaches to the identification of territorial units and management of the rural areas development in the EU and the justification of the need for its use in domestic practice. It was established that several different approaches to the identification of rural territories and territorial units were tested during the nearly twenty-year preparatory period (typology based on a 1 km2 grid; typologies at the LAU 2 level, in particular the degree of urbanization, etc.; at the NUTS 3 levels, in particular urban-rural typology, etc.). which were improved and presented in the Methodological manual on territorial typologies. Today, this technique is basic in establishing the common statistical classification of territorial units (NUTS). It is summarized that cohesion policy is aimed at reducing regional disparities and promoting economic and social cohesion, as well as territorial convergence between EU member states, which has been carried out since the founding of the EU in 1957. In 1992, the fourth cohesion policy fund was created - the Cohesion Fund (FZ) - to finance projects to improve the state of the environment and transport infrastructure in member states where the GNP per capita is less than 90% of the EU average. It was revealed that the formation of the Just Transition Fund in 2021, which corresponds to the EU “green” transition paradigm, was an addition to the institutional architecture. It is argued that the European Structural and Investment Funds (ESIF) are the main financial instrument for supporting cohesion policy and include the following components: ERDF (European Regional Development Fund), ESF (European Social Fund), Cohesion Fund (FZ), European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) and the European Maritime and Fisheries Fund (EMFF). The ERDF has been identified as the largest component of the ESIF, which focuses on promoting economic and social cohesion by investing in infrastructure, innovation and entrepreneurship. This Fund was found to support projects related to transport, energy, digital infrastructure, research and innovation, and the transition to a low-carbon economy. It is emphasized that this fund contributes to employment, social integration and development of skills of the population. The peculiarities of the cohesion fund, which provides financial assistance to member countries whose GNI per capita is below a certain threshold level, have been considered. It has been established that this fund supports large-scale infrastructure projects in the fields of transport, energy and the environment. At the same time, the EAFRD and EMFF funds support rural development and fisheries respectively, contributing to the overall objectives of cohesion policy. It has been proven that since 2013, the development of multi-year programs for the development of rural areas of the EU countries has been focused on six priorities of sustainable development: promoting the transfer of knowledge and innovations; increasing competitiveness; promoting the organization of the food production chain and risk management; restoration, preservation and development of ecosystems; increasing the efficiency of resource use and transition to a low-carbon economy; promotion of social integration, reduction of poverty and economic development in rural areas. The European Green Course, which aims to make Europe the first climate-neutral continent by 2050, is analyzed. As for agriculture and food, the Green Deal envisages measures to increase sustainability in land management, food production and consumption, in particular through measures that will be included in the strategic plans of the common agricultural policy. Activities and practical actions in domestic practice regarding the creation of conditions for the implementation of the European experience regarding the identification of territorial units and the readiness to participate in attracting financial allocations within the framework of current programs based on the implementation of regulatory and legal support and the ability to master the allocated financial funds in full have been determined.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12981
УДК: 339.976.4
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.