Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/969
Title: Рецепції стоїцизму в доктрині "Першого Риму"
Other Titles: Рецепции стоицизма в доктрине «Первого Рима»
Reception of Stoicism in the «First Rome» doctrine
Authors: Мельник, Людмила Миколаївна
Melnyk, Liudmyla
Keywords: стоїцизм;доктрина;Сенека;Марк Аврелій;християнство;імперія;Перший Рим;принципат;стоицизм;Сенека;Сенека;Первый Рим;христианство;доктрина;Марк Аврелий;империя;принципат;stoicism;doctrine;Seneca;Marcus Aurelius;Christianity;empire;First Rome;principate
Issue Date: 2014
Publisher: Вісник Черкаського університету
Abstract: У підготовку соціально-історичної доктрини християнства значний внесок зробили стоїки. Стоїцизм розробляв проблеми моралі, пропагуючи покірливе ставлення до навколишнього світу і влади. Найвидатніший представник стоїків Сенека критикував сучасне йому суспільство, проте не виступав проти багатства і рабовласництва. Сенека обґрунтовував це ідеєю «промислу божого» стосовно земного статусу речей. Він виходив з того, що істинна царська влада визначається лише досконалим Розумом, який забезпечує послідовність у вірі в Бога, який керує Всесвітом. Марк Аврелій – останній представник античного стоїцизму, у вченні якого підкреслюється необхідність «підкорити себе» світовому Розуму-Логосу-Богу, що є співзвучним уявленням раннього християнства. Марк Аврелій поглибив філософську аргументацію політичної складової цієї світової релігії. Мислителі вірують в те, що лише філософія здатна вкорінити в імперії державну мудрість, політичну терпимість, служіння суспільному благу, милосердя, тобто ті моральні чесноти, які мають бути характерними для ідеального правителя і держави. Врешті, в ідеях Сенеки та Марка Аврелія можна вбачати своєрідне підґрунтя для формування майбутньої соціально-політичної доктрини «Першого Риму» з її претензією на цивілізаторську релігійно-моральну значущість і зверхність. В подготовку социально-исторической доктрины христианства значительный вклад внесли стоики. Стоицизм разрабатывал проблемы морали, пропагандируя смиренное отношение к окружающему миру и власти. Выдающийся представитель стоиков Сенека критиковал современное ему общество, однако не выступал против богатства и рабовладения. Сенека обосновывал это идеей «промысла божьего» относительно земного статуса вещей. Он исходил из того, что истинная царская власть определяется лишь совершенным Разумом, который обеспечивает последовательность в вере в Бога, который управляет Вселенной. Марк Аврелий – последний представитель античного стоицизма, в учении которого подчеркивается необходимость «преклониться» перед РазумомЛогосом-Богом, что является созвучным представлениям раннего христианства. Марк Аврелий углубил философскую аргументацию политической составляющей христианства. Мыслители верят в то, что лишь философия в состоянии укоренить в империи государственную мудрость, политическую терпимость, служение общественному благу, милосердие. Наконец, в идеях Сенеки и Марка Аврелия можно усмотреть своеобразное основание для формирования будущей социальнополитической доктрины «Первого Рима» с ее претензией на цивилизаторскую религиозноморальную значимость. In preparing Christian socio-historical doctrines a significant contribution have been done by the Stoics. Stoicism developed moral problems by promoting humble attitude towards the world and government. The most prominent representative of the Stoic philosophy was Seneca who criticized contemporary society, but did not oppose to wealth and slavery. Seneca justified this idea as «Divine Providence» in relation to the earthly things status. He came from that veritable tsar's power is determined by the only accomplished Reason, that provides a sequence in a faith in God that manages Universe. Marcus Aurelius is the last representative of ancient stoicism. In his doctrine a necessity to «admire» before Reason-Logos-God is underlined. These ideas are consonant to presentations of early christianity. Marcus Aurelius deepened the philosophical argumentation of Christianity political dimension.Thinkers believe that only philosophy is able to root in an empire a statemanship, political tolerance, service to the public benefit, mercy. Finally, in the ideas of Seneca and Marcus Aurelius it is possible to see the original founding for forming of future socio-political doctrine of «First Rome» with her claim on civilization religiously-moral meaningfulness.
Description: Мельник Л. М. Рецепції стоїцизму в доктрині "Першого Риму" / Л. М. Мельник // Вісник Черкаського університету. - Черкаси - 2014 - Вип. 11. С. 69-76
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/969
ISSN: ISSN: 2518-122X
metadata.dc.identifier.udc: УДК 141
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
679-1412-1-SM.pdfMelnik L. M. Reception of Stoicism in the «First Rome» doctrine325,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.