Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/9520
Title: Економічні основи формування ринку молока
Other Titles: Economic foundations of milk market formation
Authors: Молчанов, Назар Сергійович
Molchanov, Nazar
Keywords: ринок молока, розвиток, молочна продукція, підприємство, галузь.;milk market, development, dairy products, enterprise, industry.
Issue Date: 20-Nov-2023
Publisher: Білоцерківський національний аграрний університет
Citation: Молчанов Н.С. Економічні основи формування ринку молока: Магістерська робота: (051 «Економіка») / Білоцерківський національний аграрний університет. Кафедра економіки та економічної теорії; Наук. кер.: М.А.Однорог,к.е.н., доцент– Біла Церква., 2023. – 77 с.
Abstract: Визначено, що виробництво молока в Україні залишається непривабливим для агробізнесу через великий термін обігу капіталу і відсутність державної підтримки. Підтверджено, що основним принципом розвитку ринку молока є принцип біполяризації: з одного боку – інтегрований виробник, з іншого – кінцевий споживач. Узгодження попиту та пропозиції на продукти харчування досягається за рахунок прогнозування потреби на сільськогосподарську продукцію, яке здійснюється з урахуванням науково обґрунтованого харчування населення, його доходів та коефіцієнтів еластичності, що відображають зміни споживання продуктів харчування і доходів населення. Встановлено, що конкурентні переваги сільськогосподарської продукції можна охарактеризувати рівнем переваги низки параметрів, які групують на споживчі (властивість продукції), економічні (виробничі витрати, маркетингові витрати, ціна продукції) і маркетингові (умови платежу та постачання, розвиненість систем міжнародного маркетингу та логістики).
Description: It was determined that milk production in Ukraine remains unattractive for agribusiness due to the long term of capital circulation and lack of state support. It has been confirmed that the main principle of the development of the milk market is the principle of bipolarization: on the one hand – an integrated producer, on the other – the end consumer. Reconciliation of demand and supply for food products is achieved by forecasting the need for agricultural products, which is carried out taking into account the scientifically based nutrition of the population, its incomes and elasticity coefficients that reflect changes in the consumption of food products and incomes of the population. It was established that the competitive advantages of agricultural products can be characterized by the level of superiority of a number of parameters, which are grouped into consumer (product properties), economic (production costs, marketing costs, product price) and marketing (payment and supply conditions, development of international marketing and logistics systems).
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/9520
Appears in Collections:Кваліфікаційні роботи (магістри)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
formuvannya rynku moloka.pdf658,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.