Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/863
Назва: Нормативно-правове забезпечення земельних відносин в Україні
Інші назви: Legal regulation of land relations in Ukraine
Нормативно-правовое обеспечение земельных отношений в Украине
Автори: Сальман, Ізяслав Юрійович
Salman, Iziaslav
Даниленко, Анатолій Степанович
Danylenko, Anatolii
Шуст, Олена Анатоліївна
Shust, Olena
Ключові слова: земельна ділянка;право власності;правове забезпечення;цивільно-правова угода;ринок землі;land;property rights;legal support;civil contract;the land market;земельный участок;право собственности;правовое обеспечение;гражданско-правовой договор;рынок земли
Дата публікації: 2016
Видавництво: Білоцерківський національний аграрний університет
Короткий огляд (реферат): В статті наведені основні нормативно-правові документи, що регулюють земельні відносини в Україні. Подано складові організаційно-правового механізму земельного ринку, що визначені Конституцією України, Земельним кодексом України та в інших законодавчих актах, за якими збалансована структура організаційно-правового механізму ринку земель має містити: а) інститут права власності на землю у його плюралістичній формі; б) ефективну систему державної реєстрації прав на землю та іншу нерухомість; в) правове забезпечення справедливої (ринкової) оцінки земельних ділянок; г) сприятливе «правове поле» для ринкового обігу земельних ділянок. Визначено види цивільно-правових угод, за якими здійснюється ринковий обіг земельних ділянок та перехід права власності на земельні ділянки. Встановлено, що в сучасних умовах реформування земельних відносин, завершення процесів роздержавлення землі, запровадження нової ринкової земельної політики вирішення проблеми реалізації правосуб’єктності у сфері земельних відносин власності потребує виваженого підходу. Має бути сформована нормативно-правова база, це те юридичне і правове поле, на якому повинні будуть діяти усі гравці земельного ринку, встановлена справедлива ціна на землю і продукцію, на ній вирощену, упорядковано ринок з гарантованим попитом і пропозицією. Аграрії мають отримати не просто ринок, а доступ до дешевих ресурсів і ліквідний ринок збуту. The article concerns the basic legal documents regulating land relations in Ukraine. These are, in particular, a Land Code of Ukraine, implemented on 1 January, 2002 and the laws "On Land Management", "On Land Protection", "On state control over land use and protection", "On Land Valuation" "On the state examination of land exploitation documents", "On state registration of rights to immovable property and their limitations" taken to the Code development. These components of the organizational and legal framework of the land market, as defined in the Constitution of Ukraine, the Land Code of Ukraine and other legislative acts balancing the structure of the organizational and legal mechanism for land market should include: a) the institution of land ownership in its multiple forms; b) an effective system of state registration of rights to land and other property; c) legal support for fair (market) evaluation of land; d) favorable "legal framework" for land market circulation. Types of civil contracts regulating market circulation of land and land ownership transfer are highlighted in the paper. These kinds of civil contracts are two relatively separate segments of the land market, i.e. land plots market (to acquire their ownership) and land rental market (to acquire the right to temporary paid use). Thus, the land market determines their prices level and the land rental market – the level of land rent. The paper defined the benchmarks of the legal market model which should be based on: a) providing general public, especially farmers, access to the land in order to meet their needs for land plots for individual housing and farming; b) to prevent excessive concentration of land owned by citizens and legal entities; c) to create a favorable investment "climate" for both domestic and foreign businesses; d) prohibition of agricultural land privatization for commercial agricultural production conducted by foreign individuals and legal entities. It is proved that these guidelines should be enshrined in the law on agricultural land market. There has been determined that solving the problem of legal personality implementation in land property relations requires a balanced approach under the current conditions of land reform, the completion of land privatization and the introduction of a new market policy. In particular, lifting of the moratorium on land sales is one of the key actions for the reforms promoting. Yet, legal framework should have been formed by that time which is the framework within which all the players will have to operate on the land market. Otherwise, total chaos may start among the landowners. Fair price for the land and the products grown on it should be defined by this time. Active use of the the futures mechanism will streamline the market, guarantee fixed supply and demand, hedge the risks of price fluctuations, which is especially important in Ukrainian realities. Farmers will not just get the market, but what they really seek – access to cheap resources and liquid market. Among other things, it will solve an important social problem as well – it will enable to form the rural middle class. Thus, land reform, preservation of land as a natural resource needs creating mechanisms and instruments for stimulating effective land management, forming information network on land use and so on. It is necessary to complete the legislative regulatory and infrastructural environment for the moratorium cancelling, which will facilitate the redistribution of agricultural land for a more effective owner and provide further intensive development of the agrarian sector of Ukraine. The functioning of the agricultural land market is an important step for the further socio-economic development of Ukraine, including rural areas. В статье приведены основные нормативно-правовые документы, регулирующие земельные отношения в Украине. Приведенные составляющие организационно-правового механизма земельного рынка, которые определены Конституцией Украины, Земельным кодексом Украины и в других законодательных актах, по которым сбалансированная структура организационно-правового механизма рынка земель должна содержать: а) институт права собственности на землю в его плюралистической форме; б) эффективную систему государственной регистрации прав на землю и другую недвижимость; в) правовое обеспечение справедливой (рыночной) оценки земельных участков; г) благоприятное «правовое поле» для рыночного оборота земельных участков. Определены виды гражданско-правовых сделок, по которым осуществляется рыночный оборот земельных участков и переход права собственности на земельные участки. Определено, что в современных условиях реформирования земельных отношений, завершение процессов разгосударствления земли, введение новой рыночной земельной политики решения проблемы реализации правосубъектности в сфере земельных отношений собственности требует взвешенного подхода. Должна быть сформирована нормативно-правовая база, это то юридическое и правовое поле, на котором должны будут действовать все игроки земельного рынка, установлена справедливая цена на землю и продукцию, на ней выращенную, упорядочено рынок с гарантированным спросом и предложением. Аграрии должны получить не просто рынок, а доступ к дешевым ресурсам и ликвидный рынок сбыта.
Опис: Сальман І. Ю. Нормативно-правове забезпечення земельних відносин в Україні / І. Ю. Сальман, А. С. Даниленко, О. А. Шуст // Економіка та управління АПК - Біла Церква : БНАУ, 2016. - № 1/2. - С. 44 - 48.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/863
ISSN: 2310-9262
УДК: 349.41(477)
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Normatyvno_pravove.pdf203,05 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.