Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8435
Title: A foreign language as an effective means of optimizing students’ scientific research activity at higher educational institution
Other Titles: Іноземна мова як ефективний засіб оптимізації науково-дослідної діяльності студентів у вищому навчальному закладі
Authors: Цвид-Гром, Олена Петрівна
Tsvid-Grom, Olena
Рейда, Ольга Андріївна
Reida, Olga
Рєзнік, Віта Григорівна
Rieznik, Vita
Keywords: scientific-research activity;науково-дослідна діяльність;foreign language;іноземна мова;scientific-research competence;науково-дослідна компетентність;optimization;оптимізація;higher educational institution;заклад вищої освіти;student’s scientific conference;студентська наукова конференція
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Tsvyd-Grom O.P. A foreign language as an effective means of optimizing students’ scientific research activity at higher educational institution / O.P. Tsvyd-Grom, O.A. Reida, V.H. Reznik // Інноваційна педагогіка. – 2022. – Вип. 54. – Т. 2. – С. 122-128. DOI https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2022/54.2.23
Abstract: The article provides a substantive analysis concerning organization of students' research activities in the context of the foreign language professional education system. It has been noted that the discipline "Foreign language" is a necessary and important part of the scientific research activities of future specialists, as it optimizes access to foreign scientific information, allows the use of Internet sources, stimulates the development of international scientific contacts and expands the possibilities of improving the students' professional level. The article deals with the organization of students' scientific research work in a foreign language: the didactic functions and key elements of research activities have been highlighted; the problems of forming students' scientific research competence have been discussed; some forms of students' scientific research work in foreign language classes have been presented; the criteria and indicators of students' research skills formation have been revealed. The result of the study is the consideration of the students' research activities development, including the following stages - preparatory, main and final ones with a complex of tasks for each of them. The analysis of the practical research confirmed that it is advisable to organize special training of students for scientific research activities. One of the effective means of developing students' scientific research competence is different types of tasks as the basis for analyzing specific methodological situations in foreign language classes. As a conclusion, the author notes that scientific and research competence creates favorable conditions for the development of a future specialist's professional competence, as well as positively affects the development of the cognitive sphere of the personality, his/her independent thinking, planning and implementation of their professional activities. Encouraging students to conduct their own research in a foreign language, optimizing the use of foreign language authentic sources in the specialty will contribute to the education of students who can participate in international conferences, internships abroad, which in turn leads to the formation of highly qualified and mobile specialists.
Description: У статті проведено змістовний аналіз питань щодо науково-дослідної діяльності студентів у контексті системи іншомовної професійної освіти. Наголошується, що дисципліна «Іноземна мова» є необхідною та важливою частиною науково-дослідної діяльності майбутніх фахівців, оскільки оптимізує доступ до наукової інформації іноземною мовою, дозволяє використання іншомовних Інтернет-ресурсів, стимулює розвиток міжнародних наукових контактів та розширює можливості підвищення професійного рівня студентів. У статті розкриваються питання організації науково-дослідної роботи студентів на заняттях з іноземної мови у ЗВО: висвітлюються дидактичні функції та ключові елементи дослідницької діяльності; обговорюються питання формування науково-дослідної компетенції студентів; наведені деякі форми науково-дослідної роботи студентів на заняттях та у поза аудиторний час; висвітлюються критерії та показники сформованості дослідницьких навичок студентів. Результат дослідження – розгляд питання формування науково-дослідної діяльності студентів, що включає наступні етапи - підготовчий, основний та завершальний з комплексом завдань для кожного з них. Аналіз практичного дослідження підтвердив, що доцільно організовувати спеціальну підготовку студентів до науково-дослідної діяльності на заняттях з іноземної мови. Одним із ефективних засобів формування науково-дослідної компетенції студентів є різні види завдань як основи аналізу конкретних методичних ситуацій на занятті. Заохочення студентів до проведення власних наукових досліджень у контексті іншомовної підготовки, оптимізація використання іншомовних автентичних джерел за фахом сприятимуть вихованню студентів, які зможуть брати участь у міжнародних конференціях, стажуваннях за кордоном, що сприяє формуванню висококваліфікованих та мобільних спеціалістів.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8435
ISSN: 2663-6085
metadata.dc.identifier.udc: 811:378.147.89
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A_foreign_language.pdf171,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.