Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8197
Назва: Структура інституціонального середовища функціонування земельного устрою сільських територій як системи
Інші назви: Structure of the institutional environment of the functioning of the land system of rural territories as a system
Автори: Третяк, Антон Миколайович
Tretiak, Anton
Третяк, Валентина Миколаївна
Tretiak, Valentina
Прядка, Тетяна Миколаївна
Priadka, Tetiana
Ключові слова: інституції та інститути;іnstitutions and institutes;земельний устрій;land stem;сільські території;rural areas;структура інституці-онального середовища;the structure of the institutional environment
Дата публікації: сер-2022
Видавництво: Економіка та держава
Бібліографічний опис: ретяк А. М., Третяк В. М., Прядка Т. М. Структура інституціонального середовища функціонування земельного устрою сільських територій як системи. Економіка та держава. № 8. с. 18-24. DOI: 10.32702/2306-6806.2022.8.19
Короткий огляд (реферат): Обгрунтовано, що в рамках інституціонально-поведінкового підходу земельний устрій сільських те-риторій слід розглядати як певну структуру, що акумулює соціально-економічний досвід суспільства ідержави, систему сформованих законів, взаємовідносин і традицій, зв'язків та способу мислення. Роз-роблено логічно-змістовну модель структури інституціонального середовища земельного устроюсільських територій як соціо-економіко-екологічної системи, яку формують різні інституції та інститути.Зокрема, це інституції зовнішнього середовища (або системи вищого порядку), які задають "правила гри"для суб'єктів кожної із підсистем земельного устрою сільської території. Елементами її служать інсти-туції права, інституція власності, інституція ринку, інститути як органи, що забезпечують дотриманняформальних правил. Визначено, що система управління комплексним розвитком земельного устроюсільських територій на основі інституційного підходу повинна базуватися на дотриманні наступних прин-ципів: дотримання балансу інтересів індивідуальних та групових акторів; формування сприятливої інсти-туційної інфраструктури земельного ринку; історизму; стабільної довіри в питаннях економічної взає-модії; пріоритету прав власності на землю учасників процесу земельного ринку; доступної інформацій-ної складової взаємодії; спрямованості управлінського впливу на розвиток сталого землекористуваннята згуртованість інституційних відносин методами "м'якого", несвідомого управління не тільки на індив-іда, а й на соціальні групи, суспільство, державу; партнерства (колективна робота всіх учасників проце-су розвитку, у тому числі представників державних і місцевих органів влади, бізнесу, громадських орган-ізацій, наукової спільноти); стійкої ефективної системи зворотного зв'язку.
Опис: It is substantiated that within the framework of the institutional-behavioral approach, the land system ofrural areas should be considered as a certain structure that accumulates the socio-economic experience of societyand the state, a system of formed laws, relationships and traditions, connections and a way of thinking. A logicaland meaningful model of the structure of the institutional environment of the land system of rural areas has beendeveloped as a socio-economic-ecological system, which is formed by various institutions and institutes. In particular, these are the institutions of the external environment (or higher-order systems), which set the "rulesof the game" for the subjects of each of the subsystems of the rural land system. Its elements are the institutionsof law, the institution of property, the institution of the market, institutions as parts that ensure compliance withformal rules. The institution of law provides regulatory and legal support for life activities: constitutional law;land and civil law; administrative law; laws; government regulations; presidential decrees; programs etc. Theinstitution of property as a system of relations determines a concrete historical way of distribution andreproduction of limited land resources by means of regulation of access to material land goods and opportunitiesfor influence. Forms of ownership — private, state, communal. The institution of the land market, under whichare understood the norms and principles of behavior, agricultural traditions and customs. The elementsdetermining its essence are: private ownership of land; freedom of entrepreneurship and choice of form of landmanagement; personal interest as the main motive of behavior; competition; pricing based on the interaction ofsupply and demand; limited regulatory role of the state. Institutes of management as management structures forcoordination, systematization and focusing of attention of a social object (subject) on the solution of one oranother problem situation. Institutions of management as management norms and principles of behavior ofsubjects of land management and structures for coordination, systematization and focus of attention of a socialobject (subject) on solving one or another problem situation. The internal institutional environment of the ruralland system consists of: traditions, customs; institutions and institutions that ensure the development of theeconomic basis of life and land use; institutions and land development institutes; institutions and institutes ofthe social sphere of life and land use; institutions and institutions of civil society.It is substantiated that land use is a specific institution of socio-economic development of society and,accordingly, the land system, which serves to achieve certain goals of those groups, which, however, areinterconnected with it. The development of this institution in Ukraine, first of all, contributes to the formation ofa socialized business environment, the affirmation of new social values of land relations in society. Institutionsand institutes for the development of land relations are considered by us, on the one hand, as a state tool thatstimulates socio-economic development and the processes of modernization of the land use economy, whichrather refers to the external institutional environment, and on the other hand, as an institutional ("rules of thegame") component and organizational structures that carry out the redistribution of land and other naturalresources for the implementation of projects of socio-economic development of territories and the formation of aland use. Institutions and institutions of civil society in the most general form are considered by us as the structureof civil society, which includes: individual citizens and their unofficial groups; local governments; various typesof non-profit organizations. It is also determined that the system of managing the complex development of theland system of rural areas based on an institutional approach should be based on the following principles:maintaining a balance of interests of individual and group actors; formation of a favorable institutionalinfrastructure of the land market; historicism; stable trust in matters of economic cooperation; the priority ofland ownership rights of participants in the land market process; accessible information component of interaction;direction of managerial influence on the development of sustainable land use and the cohesion of institutionalrelations by methods of "soft", unconscious management not only on the individual, but also on social groups,society, and the state; partnerships (collective work of all participants in the development process, includingrepresentatives of state and local authorities, business, public organizations, scientific community); stableeffective feedback system. It was determined that the improvement of models of land system of rural territoriesat different hierarchical levels based on an institutional approach requires the use of a set of the following tools:the formation of an ecological network at different hierarchical levels (especially at the level of territorialcommunities) as an ecological framework for the sustainable development of sustainable land use of territories;territorial and spatial forecasting at the level of regions and land use development planning at the level of territorialcommunities; land organization in the context of improving the formation of territories of territorial communitiesand land ownership, the system of market-oriented sustainable land use; land planning at the level of territorialcommunities in the context of greening, capitalization and socialization of land use; economic stimulation ofinnovative land use development; tax regulation, formation and maintenance of feedback with subjects of civilsociety.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8197
УДК: 332.2.01:332.2.021
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.