Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8195
Назва: Інституціональні аспекти проблем розвитку земельного устрою в Україні
Інші назви: Institutional aspects of land development problems in Ukraine
Автори: Прядка, Тетяна Миколаївна
Priadka, Tetiana
Ключові слова: земельний устрій;land system;територіальні громади;territorial communities;інституціональні проблеми розвитку;institutional development problems;соціологічні дослідження;sociological research
Дата публікації: січ-2023
Видавництво: Агросвіт
Бібліографічний опис: Прядка Т.М. Інституціональні аспекти проблем розвитку земельного устрою в Україні. Агросвіт. 2023. № 1. С. 15–23. DOI: 10.32702/2306-6792.2023.1.15
Короткий огляд (реферат): На основі проведеного аналізу соціологічних досліджень можна розбити такі інституційні висновки щодо проблем розвитку територіально-адміністративної підсистеми земельного устрою. Відсутня правова база щодо переліку показників ефективності розвитку землекористування територіальних громад а також складна, фрагментарна й не має концептуальних засад система моніторингу територіального розвитку. Аналіз територіального розвитку земельного устрою фрагментарний, зважаючи на одночасне існування декількох законодавчих вимог (Постанови КМУ Nº 476 від 2009 р., Nº856 від 2015 р., Nº 931 від 2015р., Nº 987 від 2016 р., Nº 1029 від 2017 р. та інші) у зв’язку з наявністю різних інформаційних та систем моніторингу. За останні роки інституціональний підхід займає помітне місце в науці з економічних досліджень в Україні. Згідно з цією теорією інституції – це звички, стереотипи думок і дій, які спираються на традиції, ментальність, що в комплексі впливає на управлінську діяльність та економіку. В цьому зв’язку, здійснено аналіз думок жителів територіальних громад щодо проблем комунальної власності на землю та реорганізації територіального устрою в контексті соціально-економічного і розвитку земельного устрою територіальних громад. Для аналізу використано результати всеукраїнського соціологічного дослідження «Децентралізація та реформа місцевого самоврядування», яке проводилося Київським міжнародним інститутом соціології у жовтні-листопаді 2021 року. З’ясовано, що на запитання щодо передачі землі з державної власності в комунальну думки респондентів розділилися: 37% підтримують таке рішення, 35% – не підтримують, а ще 28.5% не визначилися зі своєю думкою. Також з’ясовано, що тільки 34% респондентів центральної частини України подобалося жити у своєму населеному пункті, 36,7% -не подобалося. Разом з тим, із сільського населення майже 42% респондентів подобається жити у своєму селі. За віком від 18 до 70 років більш як 35 відсоткам подобається жити у своєму населеному пункті. За родом занять також в середньому 35% підтверджують своє бажання жити у своєму населеному пункті. За рівнем добробуту цей відсоток коливається від 37 до 41 відсотка. В цілому абсолютна більшість респондентів – 78% – стверджують, що їм подобається жити у своєму населеному пункті, не подобається – 20%. Водночас, 78% респондентів не хотіли б переїжджати жити в інший населений пункт, а хотіли б – 18%. Половина серед респондентів, які хотіли б змінити місце проживання (50%), хотіли б переїхати жити закордон Інші напрямки переїзду менш популярні (респондент міг обрати до 2-х напрямків переїзду): обласний центр – 19.5%, будь-яке інше місце в Україні – 15%, м. Київ – 13%, районний центр – 6%. Отже, наявні інституціональні проблеми щодо перспектив розвитку земельного устрою сільських територій. Ще більше загострилися проблеми розвитку земельного устрою сільських територій у зв’язку із реформою територіальних громад. Так, незалежно від адміністративного статусу (і його історії) абсолютна більшість респондентів не хотіли б нікуди переїжджати і абсолютній більшості подобається свій населений пункт. При цьому, для населених пунктів не центрів громад є тенденція, що чим далі населений пункт від центру громади, тим вища частка тих, хто хотів би переїхати – частка таких респондентів зростає з 12% серед мешканців населених пунктів на відстані до 5 км від центру громади до 25- 28% серед мешканців населених пунктів, які знаходяться на відстані понад 15 км від центру громади. Відповідно при моделюванні земельного устрою територіальних громад, а відповідно і адміністративно-територіального, важливим є врахування віддалі від центру громади до старостинських округів. Також, в процесі дослідження інституціонального середовища земельного устрою на рівні територіальних громад підтверджується висновок, щодо важливості наявності сфер підприємницької діяльності та працевлаштування, якою є землегосподарювання. Адже ці проблеми пов’язані із моделюванням територіально-адміністративної підсистеми земельного устрою.
Опис: On the basis of the conducted analysis of sociological research, it is possible to break down the following institutional conclusions regarding the problems of the development of the territorial-administrative subsystem of the land system. Absense of the legal basis for the list of indicators of the effectiveness of land use development of territorial communities, as well as a complex, fragmented and conceptually unfounded monitoring system of territorial development. The analysis of the land system territorial development is fragmentary, taking into account the simultaneous existence of several legislative requirements (CMU Resolutions No. 476 of 2009, No. 856 of 2015, No. 931 of 2015, No. 987 of 2016, No. 1029 of 2017 and others) in connection with the availability of various information and monitoring systems. In recent years, the institutional approach occupies a prominent place in the science of economic research in Ukraine. According to this theory, institutions are habits, stereotypes of thoughts and actions, which are based on traditions, a mentality that collectively affects management and the economy. Thus, was carried out an analysis of the opinions of residents of territorial communities regarding the problems of communal ownership of land and reorganization of the territorial system in the context of socio-economic and development of the land system of territorial communities. For the analysis were used the results of the all-Ukrainian sociological study "Decentralization and reform of local self-government", which was conducted by the Kyiv International Institute of Sociology in October-November 2021.It was found that opinions of respondents were divided on the question of the transfer of land from state ownership to communal ownership: 37% support such a decision, 35% do not support it, and another 28.5% are undecided. It was also found that only 34% of respondents from the central part of Ukraine liked living in their locality, 36.7% did not like it. At the same time, from the rural population, almost 42% of respondents like to live in their village. More than 35 percent of people aged 18 to 70 like to live in their locality. By type of occupation, an average of 35% confirm their desire to live in their locality. According to the level of well-being, this percentage ranges from 37 to 41 percent. In general, the absolute majority of respondents - 78% - claim that they like living in their locality, 20% do not like it. At the same time, 78% of respondents prefer not to move to another settlement, while 18% would like to do it. Half of the respondents who would like to change their place of residence (50%) would like to move to live abroad. Other moving destinations are less popular (the respondent could choose up to 2 moving destinations): the regional center – 19.5%, any other place in Ukraine – 15%, the city of Kyiv – 13%, the district center – 6%. Therefore, there are institutional problems regarding the prospects for the development of the land system in rural areas. The problems of land development in rural areas became even more acute in connection with the reform of territorial communities. Yes, regardless of the administrative status (and its history), the absolute majority of respondents would not like to move anywhere, and the absolute majority likes their settlement. At the same time, for settlements that are not community centers, there is a tendency that the further the settlement is from the community center, the higher the share of those who would like to move - the share of such respondents increases from 12% among residents of settlements at a distance of up to 5 km from the community center up to 25-28% among residents of settlements located at a distance of more than 15 km from the center of the community. Accordingly, when modeling the land structure of territorial communities, as well as the administrative-territorial one, it is important to take into account the distance from the center of the community to starosty districts. Also, in the process of researching the institutional environment of the land system at the level of territorial communities, the conclusion regarding the importance of the existence of areas of entrepreneurial activity and employment, which is land management, is confirmed. After all, these problems are related to the modeling of the territorial-administrative subsystem of the land system.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8195
ISSN: 2306-6792
УДК: 332.2.01:332.2.021
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.