Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8194
Назва: Інституціонально-поведінкова теорія — методологічна основа розвитку земельного устрою в Україні
Інші назви: Institutional-behavioral theory - methodological basis of land systemdevelopment in Ukraine
Автори: Третяк, Антон Миколайович
Tretiak, Anton
Прядка, Тетяна Миколаївна
Priadka, Tetiana
Ключові слова: земельний устрій;land system;інституціональний розвиток;institutional development managemen;землевпорядкування;land planning;просторова економіка;spatial economy
Дата публікації: чер-2022
Видавництво: Економіка та держава
Бібліографічний опис: Третяк А. М., Прядка Т. М. Інституціонально-поведінкова теорія — методологічна основа розвитку земельного устрою в Україні. Економіка та держава. № 6. с. 22-28.
Короткий огляд (реферат): Обгрунтовано, що інституціолізація розвитку земельного устрою — це перехід від "Системи", або зоднієї з функцій управління земельними ресурсами та землевпорядкуванням, до окремого важливогосегменту в економічному просторі — до соціально-економічної "Інституції". Це відбувається на вимогисучасної управлінської та землевпорядної практики й інших викликів регіональної, національної і гло-бальної економіки (територіально-просторової діяльності пов'язаної із просторовою економікою орган-ізації використання земельних та інших природних ресурсів, земельними відносинами, системами зем-левпорядкування та землекористування, охорони земельних та інших природних ресурсів). Обгрунто-вано, що земельний устрій є соціально-економічною інституцією, що забезпечує довіру, порозуміння ікерованість в соціально-економічному просторі, через професійну обробку, подачу і інтерпретацію длякористувачів земельної інформації про факти і процеси життєдіяльності організацій (інститутів). Обгрун-товано, шо інституція земельного устрою перш за все характеризується станом неформальної складової,її здатністю через "організації-інститути" (в першу чергу об'єднання територіальних громад та професій-них управлінців і землевпорядників) впливати на прийняття і дотримання "правил гри". Цей прирісттеоретичних уявлень відкриває нові шляхи розвитку земельного устрою, а відповідно і заходів земельноїреформи. Його наукова і нормативно-правова складові ("правила гри") все в більшій мірі базуються наідеях, впливі законодавчо-нормативного та професійного середовища, що має стати все більш організа-ційно об'єднаним. З іншого боку, інституціонально-поведінка теорія земельного устрою відкриває мож-ливість та обгрунтовує потребу застосування в земельній політиці державних регуляторних органів, на-укових шкіл, професійних об'єднань економістів, землевпорядників, ідеології "управлінського та земле-впорядного інжинірингу" та "управлінського та землевпорядного імперіалізму". Відповідно, в уп-равлінській та землевпорядній діяльності визріла необхідність перегляду фундаментальних орієнтирівподальшого розвитку. В науці і практиці розвиненого світу в об'єктивній основі такого перегляду немаєсумнівів. В Україні зміни більше мотивовані незаслуженою другорядністю професії управлінця у галузіземельних відносин та використання і охорони земель, а також землевпорядника в управлінському се-редовищі і в економічній науці. Зокрема, підготовка фахівців землевпорядників здійснюється тільки вгалузі технічних наук. Проте зміна теоретичних уявлень підготовки фахівців землевпорядників мотиво-вана потребою адекватної наукової відповіді на процес зростання вагомості земельного устрою в сучас-ному соціально-економічному просторі. Останнє вимагає переходу до підготовки фахівців-землевпоряд-ників з ухилом економіки, екології та інституціолізації управління у галузі соціально-поведінкових наукта здійснення подальших досліджень.
Опис: It is substantiated that the institutionalization of development of land systemis a transition from the "System"or from one of the functions of land system to a separate important segment in the economic space namely to thesocio-economic "Institution". This happens at the request of modern management and land planning practicesand other challenges of regional, national and global economy (territorial and spatial activities connected to thespatial economy of land and other natural resources, land relations, land planning and land use systems, protectionof land and other natural resources). Accordingly, the political, legal, socio-economic and public administrationessence of the land system is proposed to be considered as the effectiveness of the organization of the country'sland territory and the totality of all types of social activities carried out in a particular territory with joining ofland factor at this or that forms and relevant rights, on different scales and with different functional content inthe process of economic relations of land use entities. Such an interpretation of the essence of land managementas a political-legal, socio-economic and public administration phenomenon requires the using not only of classicalmethods, including systemic, structural, functional analysis but also the methods of economic forecasting,modelling and more. A comprehensive study of the land planning of different states in the comparative legalaspect is connected with the construction of basic institutional and theoretical models of land planning. Usingof generalized basis of the research hypothesis about classical and modern theories of land development formedthe basis of perception of the phenomenon of land planning as a technical and economic "System" and positivistand institutional theoretical innovations have to explain its current growth to socio-economic "Institution" level.It is substantiated that the land system is a socio-economic institution that provides trust, understanding andcontrol in the socio-economic space, through professional processing, submission and interpretation for users ofland information about the facts and processes of organizations (institutions). The narrow-accepted land systemis the Institution of transformation with the help of specific methods, rules (its formal component) and professionalskills and judgments (informal component of the institution) of land management facts (territorial and spatialactivities connected to the spatial economy of land use and other natural resources) in the language of numbersfor understanding and control of all subjects of socio-economic space. In a broad sense, the land system as aninstitution forms a certain information economy and information policy on the structure of land tenure and landuse by forms of ownership and forms of land use and other natural resources, state executive bodies and territorialcommunities of land and other organizations (institutes), which organize and form the management of the useand protection of land and other natural resources and provide important information content of impurities,regional, national and global socio-economic. It is substantiated that the institution of land planning is primarilycharacterized by the state of the informal component, its ability to influence the adoption and compliance with"rules of the game "through "organizations-institutions" (primarily associations of local communities andprofessional managers and land managers). This increase in theoretical ideas opens up new ways of developingthe land system and, accordingly, measures of land reform. Its scientific and normative components ("rules ofthe game") are increasingly based on ideas, the influence of the regulatory and professional environment, whichhave to become more and more organizationally integrated. On the other hand, institutional-behaviour theoryof land planning opens the possibility and justifies the need for land policy in state policy, scientific schools,professional associations of economists, land managers, ideologies of "management and land planningengineering" and "management and land planning imperialism". Accordingly, in management and land planningactivities appeared a need to review the fundamental orientations of further development. In the science andpractice of the developed world, there is no doubt about the objective basis of such a review. In Ukraine thechanges are more caused by the undeserved secondary professions of management in the field of land relationsand land use and protection, as well as land surveyors in the management environment and in economic science.Moreover, the training of land managers is carried out only in the field of technical sciences. However, the changeof theoretical ideas of training land managers is motivated by the need for an adequate scientific response to thegrowing importance of land management in the modern socio-economic space. Last one requires a transition tothe training of land managers in health, ecology and institutionalization of management in the field of socialand behavioural sciences and further research.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/8194
УДК: 332.2:332.3
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.