Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/7314
Назва: Проблематика українського казкознавства в парадигмі досліджень
Інші назви: The problems of Ukrainian studies of fairy tales in the paradigm of research
Автори: Карпенко, Світлана Дмитрівна
Karpenko, Svitlana
Ключові слова: українська народна казка;Ukrainian folk take;казкознавчий дискурс;fairy tale discourse;фольклористика;folklore;методологія вивчення казки;fairy tale methodology
Дата публікації: лис-2020
Видавництво: Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Бібліографічний опис: Карпенко С. Д. Проблематика українського казкознавства в парадигмі досліджень / С. Д. Карпенко // Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Сер. Філологія. - Харків, 2020. – Вип. 86. - С. 76-86. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-86-10
Короткий огляд (реферат): Вивчення фольклорних жанрів малої епіки упродовж двох століть було дискурсивним виявом позицій представників різних фольклористичних шкіл. Стартувавши в ХІХ ст.збірками текстів народних казок з коментарями, жанр казки набув колосальних розмахів вивчення у синхронію та діахронію, зачепивши широкий спектр дотичних наук: філософії, історії, соціології, археології, антропології, біології, географії, культурології, психології, лінгвістики, діалектології, педагогіки та інших наук. Сподвигнуті багатою народнопоетичною спадщиною та науковими пошуками попередників ХІХ ст., фольклористи ХХст. підготували ґрунт для глибокого дослідження казки. Вона стала своєрідним культурним феноменом, об’єктом для вивчення дослідників різних галузей знань. За функціональними ознаками відображення дійсності та людиноцентричності, основа казки філософська та культуроємка. За формою цей епічний жанр перебуває у вербальному та невербальному (семіотичному, текстовому) вигляді. У статті здійснено аналіз дискурсів в українському казкознавстві, що стосувалися різних аспектів вивчення народної казки: записування текстів, вивчення різними фольклористичними школами, співвідношення особистості казкаря з його соціальною роллю тощо. Звернуто увагу на динаміку казкознавства як окремої галузі науки, що має достатньо напрацьований апарат для вивчення народної епіки. Теоретичні положення статті проілюстровані посиланнями на джерела вітчизняних та зарубіжнихнауковців та наукові осередки, що є авторитетними у різних фахових дискурсах вивчення казкового наративу. Зроблено висновки про необхідність подальшого всебічного дослідження народної казки, продукування узагальнюючих праць про українське казкознавство, окремі аналітичні монографії стосовно історії, теорії та практики в цій тематиці. Окреслені дискурси навколо народної казки стали позитивним фактором динаміки українського казкознавства загалом.
Опис: Studying the folk epic genres of the epic fantasy for two centuries was a discursive expression of the positions of representatives of different folkloricschools. Starting in the 19th century with commentary collections, the fairy tale genre has gained tremendous scope for study in synchrony and diachrony, affecting a wide range of tangible sciences: philosophy, history, sociology, archeology, anthropology, biology, geography, cultural studies, psychology, linguistics and dialectology. Encouraged by the rich folk-poetic heritage and scientific research of the preceding scientists of the nineteenth century and folklorists of the twentieth century prepared the ground for a deep exploration of the fairy tales. It has become a cultural phenomenon, the object of studies and researchesin various fields of knowledge (mostly humanitarian), natural sciences and exact (mathematical) sciences. The nature of the fairy tale, in its very basics, is philosophical: it is wise, effective (fairytale therapy), explains many phenomena of being in a society. According to comparativists, a fairy tale is a philosophy of a certain ethnos in verbal and non-verbal (semiotic, text) form. The article is deals with evaluation of the discourses in the Ukrainian fairylore concerning various aspects of the studying of folk tales: putting texts on paper, studying different folkloristic schools, the relationship of the storyteller’s personality with his social role, etc. Attention is drawn to the dynamics of fairylore as a separate branch of science, with a sufficiently well-developed apparatus for studying folk epics. The theoretical concepts are illustrated with practical references to sources, native and foreign scientists, and scientific centers that are authoritative in various professional discourses on the study of fairytale narrative. Conclusionshave been made about the need for further comprehensive study of folk tales, production ofgeneralizing works on Ukrainian fairylore, separate analytical monographs on history, theory and practice of this subject. The analyzed discourses around the folk tale have become a positive factor in the dynamics of Ukrainian fairytale in general.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/7314
ISSN: 2227-1864
УДК: 398.2:001.891.3
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Problematyka_ukr.pdf724,21 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.