Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/6898
Назва: Мовностилістичні одиниці вираження гротескного задуму в повісті В. Дрозда "Ирій"
Інші назви: Language and stylistic units of expression of a grotesic concept in the story of V. Drozd “iriy”
Автори: Погоріла, Світлана Григорівна
Pohorila, Svitlana
Тимчук, Інна Миколаївна
Timchuk, Inna
Ключові слова: Володимир Дрозд;Volodymyr Drozd;мовностилістичні одиниці;linguistic stylistic units;химерна проза, емоційна лек сика;whimsical prose;емоційна лексика;emotional vocabulary;гротеск;grotesque;повість «Ирій»;story “Iriy”
Дата публікації: 2021
Видавництво: Таврійський національний університет ім.В. І. Вернадського
Бібліографічний опис: Погоріла С. Г. Мовностилістичні одиниці вираження гротескного задуму в повісті В. Дрозда «Ирій» / С. Г. Погоріла, І. М. Тимчук // Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Сер. Філологія. Журналістика . - 2021 . - Т. 32 (71), № 3, Ч.1 .- С. 50-55. doi.org/10.32838/2710-4656/2021.3-1/09
Короткий огляд (реферат): У статті представлено комплексний аналіз емоційно забарвлених лексем художнього полотна повісті В. Дрозда «Ирій», здатних реалізувати гротескний задум письменника. Оха рактеризовано їхній мовностилістичний потенціал. З’ясовано роль основних мовних одиниць у вираженні творчої манери автора, особливостях його мислення та поетики. За допомогою принципово важливих положень, висловлених раніше щодо творчості В. Дрозда, встановлено, що освоєння та трансформація емоційного лексикону повісті «Ирій» є однією з важливих особливостей гротескного підтексту. Не лише узагальнено основні риси вираження лексем, а й значно доповнено їхній мовностилістичний потенціал, що дозволяє уточнити внутрішню організацію цих одиниць, збагачує та доповнює поширені уявлення про рухомість лексичного пласту в художньому тексті, пояснює найважливіші закономірності його підбору. Встановлено, що навіть у звичному поєднанні слів у тексті повісті наявні інакомовлення та смислова інверсія, розмежування сталого взаємозв’язку «слово – поняття». З’ясовано, що емоційно-експресивна наповнюваність авторських новоутворень, їхня естетична вмоти вованість та образність спрямовані на створення комічного ефекту, що найчастіше має гротескний відтінок. Описано мовностилістичні прийоми письменника: використання суфік сів згрубілості, просторічних слів, поєднання з лексичного погляду непоєднуваних компонен тів, насичення і до того емоційно забарвлених елементів, підсилення різнобічної семантики описаного поняття чи дії за допомогою синонімічних рядів, складених числівників тощо. Досліджено гротескний контекст цілісних синтаксичних конструкцій, семантичне поле яких зумовлене відомими фольклорними та літературними традиціями. Зазначено, що мотиву вати гротескний задум автора в повісті можуть дібрані ним імена та прізвища героїв.
Опис: The article presents a comprehensive analysis of the emotionally colored tokens of the artistic canvas of V. Drozd’s story “Iriy”, capable of realizing the grotesque idea of the writer. Their linguistic and stylistic potential is characterized. The role of the main language units in the expression of the author’s creative style, peculiarities of his thinking and poetics is clarified. Operating on the fundamentally important provisions previously expressed regarding the work of V. Drozd, it is established that the development and transformation of the emotional lexicon of the story “Iriy” is one of the important features of the grotesque subtext. Not only generalized the main features of token expression, but also significantly supplemented their linguistic and stylistic potential, which allows to clarify the internal organization of these units, enriches and complements existing ideas about the mobility of the lexical layer in the literary text, explains the most important patterns of its selection. It has been established that even in the usual combination of words in the text of the story there is dissent and semantic inversion, delimitation of the permanent relationship “word-concept”. It was found that the emotional and expressive content of the author’s neoplasms, their aesthetic motivation and imagery are aimed at creating a comic effect, which often has a grotesque tone. The most frequent linguistic and stylistic devices of the writer are described: use of suffixes of coarseness, spatial words, combination of lexically incompatible components, saturation of emotionally colored elements, strengthening of various semantics of the described concept or action by means of synonymous series, compound numerals The grotesque context of integral syntactic constructions, the semantic field of which is conditioned by known folklore and literary traditions, is studied. It is noted that the grotesque idea of the author in the story can be motivated by the names and surnames of the heroes chosen by him.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/6898
ISSN: 2710-4656
2710-4664
УДК: 007:304:070(477.82)
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Movnostylistychni_odynytsi.pdf331 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.