Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/6373
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorТретяк, Антон Миколайович-
dc.contributor.authorTretiak, Anton-
dc.contributor.authorТретяк, Валентина Миколаївна-
dc.contributor.authorTretiak, Valentina-
dc.contributor.authorПрядка, Тетяна Миколаївна-
dc.contributor.authorPriadka, Tetiana-
dc.contributor.authorКапінос, Наталія Олександрівна-
dc.contributor.authorKapinos, Natalia-
dc.date.accessioned2021-07-02T16:25:29Z-
dc.date.available2021-07-02T16:25:29Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.identifier.citationІнституціолізація розвитку системи землеустрою та землевпорядкування / А.М. Третяк, В.М. Третяк, Т.М. Прядка, Н.О. Капінос // Економіка та держава. - 2021. - № 4. - С. 37-42.-
dc.identifier.urihttp://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/6373-
dc.descriptionThe problems of land planning and land organization are outlined, the solution can be facilitated by the latest institutional and behavioral economic theory. The institutional components of establishment and development of the land management system are defined, in particular, the concepts of "Institution" and "Institute" in relation to land planning and land organization. Thus, the institutions include habits, stereotypes, mentality, faith, beliefs, including the implementation of sustainable development ideas that are in the "heads" of land management specialist and users of land planning services, land rights and use information. In addition "Rules of the game", laws, regulations, standards, international agreements, etc. which are reflected in the regulations on land management, land relations, cadaster, land valuation and protection. The institutes include: national and international professional associations of specialists in land management, state regulatory bodies on land organization, land relations, land cadaster, land protection and other natural resources (government, line ministries and departments, regional and local administrative bodies), global regulatory bodies on land resources management and land planning (UN, EU, etc.). The idea of institutional motivation of land planning and land organization development is substantiated, in particular, a logical and meaningful model of development of the national land planning system is developed, based on the evolution of information requests on sustainable development and sustainable (balanced) land use. After all, it is the sustainable development institutions' requests in general, and the development of sustainable (balanced) land use in particular, will determine a new, and most importantly — acceptable to the world and national environment, methodological and organizational basis for building land planning and land organization systems and their widespread implementation. It is substantiated that the perception of sustainable development ideas in national environments is the effect of institutional succession — one of the main theoretical achievements of institutional theory and can serve as an informal institutional basis for the transition to a new stage of building a national land planning system based on the latest institutional and behavioral theory. In particular, the development of the system on new principles will determine the construction of national institutional foundations for land organization and land planning as well as the development of a new scientific and theoretical platform in modern conditions. Such a scientific platform should be based on the paradigm of land organization and land planning in relation to the marketBoriented model of land organization in Ukraine and its regions and the economy of sustainable land use development. A logical and meaningful model of institutional support of the synergetic model of land organization and land planning development has been devised.uk_UA
dc.description.abstractОбгрунтовано, що землевпорядна діяльність (землевпорядкування) є соціальноXекономічною інституцією, що забезпечує довіру, порозуміння і керованість у соціальноXекономічному просторі, через професійну обробку, подачу і інтерпретацію для користувачів земельної інформації про факти і процеси життєдіяльності організацій (інститутів). У вузькому сприйнятті землевпорядкування — це Інституція трансформації з допомогою специфічних методів, правил (формальна її складова) і професійних навиків і суджень (неформальна складова інституції) фактів землегосподарювання на мову цифр для порозуміння і керованості усіх суб'єктів соціальноXекономічного простору. В широкому сенсі землевпорядна діяльність як Інституція формує певне обличчя землеволодінь і землекористувань, державних земельних установ, громадських та інших організацій (Інститутів), що організовують та здійснюють управління використанням і охороною земель та інших природних ресурсів й забезпечують важливе інформаційне наповнення місцевих, регіональних, національних і глобальних соціальноXекономічних просторів. Інституція землевпорядкування передусім характеризується станом неформальної складової, її здатністю через "організації-інститути" (в першу чергу об'єднання професійних землевпорядників) впливати на прийняття і дотримання "правил гри". Впливати на ефективне представлення управлінської та господарської діяльності пов'язаною із землею в суспільстві. Цей приріст теоретичних уявлень відкриває нові шляхи розвитку землевпорядкування, а відповідно і заходів земельної реформи. Його наукова і нормативно-правова складові ("правила гри") все в більшій мірі базуються на ідеях, впливі професійного середовища, що має стати все більш організаційно об'єднаним. З іншого боку, інституціональна теорія землевпорядкування відкриває можливість та обгрунтовує потребу застосування в земельній політиці державних регуляторних органів, наукових шкіл, професійних об'єднань землевпорядників, ідеології "землевпорядного інжинірингу" та "землевпорядного імперіалізму".uk_UA
dc.description.sponsorshipIt is substantiated that land planning activity is a socio-economic institution that provides trust, understanding and in the socio-economic area, through professional processing, submission and interpretation for users of land information about the facts and processes of organizations (institutions). In the narrow sense the land planning is the Institution of transformation using specific methods, rules (its formal component) and professional skills and judgments (informal component of the institution) of land managing facts in the language of numbers for understanding and manageability of all subjects of the socio-economic area. In a broad sense, land planning as an institution forms a certain face of landXtenure and land-use, state land institutions, public and other organizations (institutes) who organize and manage the use and protection of land and other natural resources and provide important informational content of local, regional, national and global socio-economic areas. The institution of land planning is primarily characterized by the state of the informal component, its ability to influence the adoption and compliance with the "rules of the game" through "organizations-institutions" (primarily associations of professional land surveyors). Influence the effective representation of management and e economic activities related to land in society. This increase in theoretical ideas opens up new ways to develop land planning and, consequently, land reform measures. Its scientific and legal components ("rules of the game") are increasingly based on ideas, the influence of the professional environment, which should become more and more organizationally united. On the other hand, the institutional theory of land planning opens the possibility and substantiates the need for the use of state regulatory bodies, scientific schools, professional associations of land surveyors, the ideology of "land planning engineering" and "land planning imperialism" in land policyuk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЕкономіка та державаuk_UA
dc.subjectновітня інституціонально-поведінкова теоріяuk_UA
dc.subjectіnstitutional theoryuk_UA
dc.subjectземлеустрійuk_UA
dc.subjectland organizationuk_UA
dc.subjectземлевпорядкуванняuk_UA
dc.subjectland planninguk_UA
dc.subjectземлевпорядна наукаuk_UA
dc.subjectland planning scienceuk_UA
dc.subjectземлевпорядна діяльністьuk_UA
dc.subjectland planning activitiesuk_UA
dc.titleІнституціолізація розвитку системи землеустрою та землевпорядкуванняuk_UA
dc.title.alternativeInstitutionalization of land organization and land planning developmentuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
dc.identifier.udc332.2.01uk_UA
dc.identifier.doi10.32702/2306-6806.2021.4.37-
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.