Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/5105
Title: Pedagogical training of masters in ecology in institutions of higher education
Other Titles: Педагогічна підготовка магістрів з екології у вищих навчальних закладах
Authors: Baranovska, Lilia
Барановська, Лілія Володимирівна
Pohorila, Svitlana
Погоріла, Світлана Григорівна
Timchuk, Inna
Тимчук, Інна Миколаївна
Baranovski, Mykhailo
Барановський, Михайло Миколайович
Keywords: masters in ecology; ecocentric type of ecological consciousness; pedagogical conditions; special course; pedagogical experiment; readiness for pedagogical activity;магістри з екології;ecocentric type of ecological consciousness; pedagogical conditions; special course; pedagogical experiment; readiness for pedagogical activity;екооцентричний тип екологічної свідомості;pedagogical conditions; pedagogical experiment; readiness for pedagogical activity;педагогічні умови;special course;спецкурс;pedagogical experiment;педагогічний експеримент;readiness for pedagogical activity;готовність до педагогічної діяльності
Issue Date: 2020
Citation: Pedagogical training of masters in ecology in institutions of higher education / L. Baranovska, S.Pohorila, I.Tymchuk, M. Baranovsky // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala .- 2020 .- Vol 12, №1,Sup1 .- Р. 37-59. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/222
Abstract: The article substantiates the expediency of pedagogical preparation of masters in ecology for forming in them the readiness for teaching the disciplines of professional direction. The scientific sources review on the problem of concept innovative rethinking of modern ecological education is carried out, students’ specific teaching principles and environmentally oriented methods are highlighted. The main result of professional education of ecologists should be the formation of an ecocentric type of consciousness, which will allow them to understand the development of nature and humanity as a process of co-evolution, mutually beneficial unity. The results of researches on the problem of pedagogical preparation of masters with highlighting of its contradictions are generalized. The pedagogical conditions of effective pedagogical preparation of masters-ecologists are substantiated, the content of the special course, developed for deepening the pedagogical component of their professional training, is analyzed. The organization, carrying out and results of the ascertaining and formative stages of the experiment on forming readiness for pedagogical activity of masters in ecology are described. The results obtained testify to the effectiveness of the pedagogical experiment.
Description: У статті обґрунтовано доцільність педагогічної підготовки магістрів з екології для формування в них готовності до викладання дисциплін професійного спрямування. Проведено огляд наукових джерел з проблеми концептуального інноваційного переосмислення сучасної екологічної освіти, висвітлено специфічні принципи навчання студентів та екологічно орієнтовані методи. Головним результатом професійної освіти екологів має стати формування екоцентричного типу свідомості, що дозволить їм зрозуміти розвиток природи та людства як процес спільної еволюції, взаємовигідної єдності. Узагальнено результати досліджень проблеми педагогічної підготовки магістрів з висвітленням її суперечливості. Обґрунтовано педагогічні умови ефективної педагогічної підготовки магістрів-екологів, проаналізовано зміст спецкурсу, розробленого для поглиблення педагогічної складової їх професійної підготовки. Описано організацію, проведення та результати констатуючого та формуючого етапів експерименту з формування готовності до педагогічної діяльності магістрів з екології. Отримані результати свідчать про ефективність педагогічного експерименту.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/5105
ISSN: 2066-7329
2067-9270
metadata.dc.identifier.udc: 378.011.3–057:574
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogical_Training.pdf510,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.