Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/4904
Title: Age peculiarities of the development of coordination abilities in children of primary school age in the process of physical education
Other Titles: Вікові особливості розвитку координаційних здібностей у дітей молодшого шкільного віку в процесі фізичного виховання
Authors: Moseichuk, Yurii
Zoriy, Yaroslav
Kostashchuk, Oksana
Kanivets, Tetiana
Nakonechnyi, Igor
Koshura, Andrii
Potop, Vladimir
Yarmak, Olena
Galan, Yaroslav
Мосейчук, Юрій Юрійович
Зорій, Ярослав Богданович
Костащук, Оксана Іванівна
Канівець, Тетяна Миколаївна
Наконечний, Ігор Юрійович
Кошура, Андрій Вікторович
Потоп, Володимир
Ярмак, Олена Миколаївна
Галан, Ярослав Петрович
Keywords: coordination abilities;balance, equilibrium;school children;координаційні здібності;рівновага;школярі
Issue Date: 2020
Publisher: Editura Universitatea din Pitesti
Citation: Moseichuk Y, Zoriy Y, Kostashchuk O, Kanivets T, Nakonechnyi I, Koshura A, Potop V, Yarmak O, Galan Y. (2020) Age peculiarities of the development of coordination abilities in children of primary school age in the process of physical education. Journal of Physical Education and Sport, Vol.20 (2), 630 – 634. doi:10.7752/jpes.2020.02092
Abstract: The article presents the results of a study of age peculiarities of the development of coordination abilities of pupils in grades 2-4. According to the purpose of the study, we studied the age peculiarities of the development of the equilibrium function and determined the structure of the relationship of coordination abilities and biomechanical factors. Altogether 80 primary school children were involved in the educational experiment. Methods of research applied were as follows: analysis and systematization of medical and sports publications; study and generalization of advanced pedagogical practice on the issue of the investigation of the coordination abilities of primary school children; testing, educational experiment, methods of mathematical statistics. Analysis of the results made it possible to identify the level of static and dynamic equilibrium in the process of physical education. The equilibrium function in primary school pupils develops quite intensively from grade 2 to grade 4. We found that with age in children, there is a functional improvement of the reflex mechanisms that are responsible for maintaining balance. In our study, we found that body length and body weight do not have a significant influence on the ability to keep static and dynamic equilibrium. The results of our studies testify to a significant impact of visual and vestibular analysers on the ability to keep body position. Exercises that were performed with eyes closed had a large amplitude of body vibrations and impaired stability in all age groups. It is noteworthy that the influence of the visual analyser somewhat decreases with age. The analysis of coordination abilities shows a statistically significant difference (p 0.05) between boys and girls during the tests. Although the indicators of static equilibrium in girls of all ages had insignificant predominant features, and, on the other hand, in boys, the results of dynamic equilibrium were higher.
Description: В статті представлені результати дослідження вікових особливостей розвитку координаційних здібностей учнів 2-4 класів. Згідно мети дослідження ми вивчали вікові особливості розвитку функції рівноваги, а також визначали структуру взаємозв’язків координаційних здібностей і біомеханічних факторів. В педагогічному експерименті приймали участь молодші школярі у кількості 80 осіб. У процесі дослідження використовували комплекс теоретичних та емпіричних методів: аналіз і узагальнення медичної та спортивної літератури; вивчення та узагальнення передового педагогічного досвіду з проблеми дослідження координаційних здібностей молодших школярів; тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Аналіз отриманих результатів дав можливість виявити рівень статичної та динамічної рівноваги в процесі фізичного виховання. Функція рівноваги у школярів початкових класів розвивається досить інтенсивно з 2 по 4 клас. Ми з’ясували, що з віком у дітей відбувається функціональне вдосконалення рефлекторних механізмів, які відповідають за підтримку рівноваги. У нашому дослідженні ми виявили, що довжина тіла і маса тіла не мають суттєвого впливу на здатність утримувати статичну та динамічну рівновагу. Результати наших досліджень вказують на значний вплив зорового та вестибулярного аналізаторів на здатність утримувати положення тіла. Вправи які виконувались із закритими очима мали велику амплітуду коливань тіла і погіршували стійкість у всіх статево вікових групах. Звертає на себе і той факт, що вплив зорового аналізатора з віком дещо зменшується. Аналіз координаційних здібностей у віковому аспекті вказує на статистично значиму різницю (р<0,05; р<0,01 ) між учнями 2 та 4 класу. Ми не виявили статистично значимої різниці (р>0,05) між хлопчиками та дівчатками під час виконання тестових завдань. Хоча показники статичної рівноваги у дівчаток всіх вікових груп мали незначні переваги, і навпаки у хлопчиків результати динамічної рівноваги були вищими.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/4904
ISSN: 2247 - 806X
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Koordynatsiini Zdibnosti.pdf156,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.