Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/2980
Title: Analysis of the factor structure of the physical condition of girls 17-19 year-old
Other Titles: Аналіз факторної структури фізичного стану дівчат 17-19 років
Authors: Yarmak, Olena
Ярмак, Олена Миколаївна
Blagii, Oleksandra
Благій, Олександра Леонідівна
Palichuk, Yurii
Палічук, Юрій Іванович
Hakman, Anna
Гакман, Анна Вікторівна
Moroz, Olena
Мороз, Олена Олександрівна
Balatska, Larisa
Балацька, Лариса Василівна
Galan, Yaroslav
Галан, Ярослав Петрович
Keywords: factor analysis, physical condition, girls.;Факторний аналіз, фізичний стан, дівчата.
Issue Date: 2018
Publisher: Journal of Physical Education and Sport
Citation: Yarmak, O., Blagii, O., Palichuk, Y., Hakman, A., Balatska, L., Moroz, O., & Galan, Y. (2018). Analysis of the factor structure of the physical condition of girls 17-19 year old. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2proc), S259S268. doi: 10.14198/jhse.2018.13.Proc2.11
Abstract: The article analyses the factor structure of the physical condition of girls aged 17-19 years. It was determined percentage of each factor and it was established that the general physical condition is determined by a group of four factors: physical development is 41.8 %, the functional state of the cardiovascular and respiratory system is 28.4 %, physical performance and coordination abilities are 12.4 %, physical readiness, in particular speed, speed-strength qualities, agility and flexibility -2.3 %, which together constitute 84.9 % of the explained dispersion. We have found out that the anthropometric status determines the physical condition even after the end of the puberty period. Most factor loading is accounted for the indicators that characterize the total body size: waist girth (r=-0.975 at p<0.01); chest girth (r=-0.966 at p<0.01); the pelvis girth of (r=0.956 for p<0.01), as well as indicators characterizing the fat component: the sum of the skin-fat folds (r=0.985 at p<0.01); the suprailiac skinfold, (r=-0.968 at p<0.01); the medial (inside) calf fold (r=-0.950 at p<0.01). Based on the analysis of the studied indicators, which form the basis of all four factors, there were obtained results that have the predictive value for the individualization and differentiation of the pedagogical process, as well as the influence assessment of the basic pedagogical tools and methods in the process of physical education.
Description: В статті розглянута факторна структура фізичного стану дівчат 17-19 років. Визначено відсотковий вклад кожного фактора, та встановлено, що загальний фізичний стан детерміновано групою з чотирьох факторів: фізичний розвиток має найбільший внесок - 41,8 %, функціональний стан серцево-судинної та дихальної системи має внесок - 28,4 %, фізична працездатність та координаційні здібності мають внесок - 12,4 %, фізична підготовленість, зокрема швидкісні, швидкісно-силові якості, спритність та гнучкість мають внесок - 2,3 %, що у сукупності становлять 84,9 % поясненої дисперсії. Нами встановлено, що антропометричний статус визначає фізичний стан і після закінчення пубертатного періоду. Найбільше факторне навантаження мають показники, які характеризують тотальні розміри тіла: обхват талії (r= -0,975при р<0,01); обхват грудної клітки (r= -0,966 при р<0,01); обхват тазу (r= -0,956 при р<0,01), а також показники, які характеризують жировий компонент: сума шкірно жирових складок (r= -0,985 при р<0,01); складка під підвздошною кісткою, (r=-0,968 при р<0,01); внутрішня ікр ножна складка (r= -0,950 при р<0,01). Представлений аналіз досліджуваних показників, які складають основу усіх чотирьох факторів. Отримані результати мають прогностичні значення для індивідуалізації та диференціації педагогічного процесу, а також оцінки впливу основних педагогічних засобів і методів в процесі фізичного виховання.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/2980
ISSN: ISSN 1988-5202
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Analysis of the factor.pdf235,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.