Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14174
Назва: | До дискурсу створення терапевтичної казки: традиції та новаторство |
Інші назви: | To the Discourse of the Creation of the Therapeutic Fairy Tale: Traditions and Innovation |
Автори: | Карпенко, Світлана Дмитрівна Карпенко, Svitlana |
Ключові слова: | казкознавство;fairy-tale studies;народна казка;folk tale;казкар;storyteller;літературна казка;literary fairy tale;терапевтична казка;therapeutic fairy tale;казкотерапія;fairy tale therapy;казкотерапевт;fairy tale therapist |
Дата публікації: | тра-2025 |
Видавництво: | Київський національний університет імені Тараса Шевченка Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет" |
Бібліографічний опис: | Карпенко С. Д. До дискурсу створення терапевтичної казки: традиції та новаторство / С. Д. Карпенко // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. - 2025. - №1(37) - С. 123-128. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2659.2025.37.21 |
Короткий огляд (реферат): | Вступ. Питання механізму створення народної казки не втратило своєї актуальності, незважаючи на велику кількість фундаментальних досліджень. Натепер психологи різних напрямів є затребуваними на ринку праці. Серед них – казкотерапевти. Терапевтична казка є основним засобом реабілітації особистості, який використовується в казкотерапії. Методи. Методологія дослідження поєднує праці фольклористів і психологів із питань історії розвитку, дослідження, сюжетотворення та структури казки як джерела самоідентифікації особистості, тому було використано описовий і метод системного аналізу. Результати. Уперше закцентовано увагу на необхідності спільної праці фольклористів-казкознавців та психологів-казкотерапевтів над проблемами практичного використання традиційного казкознавства. Порушено питання розуміння професійних функцій казкотерапевта й існування теорії казкотерапії. Закцентовано на доречному й етичному його використанні у фольклорі та психології. Вивчаючи казку як смислову та ідейну сутність, простежено її зв'язок із суміжними науками (філософія, психологія, соціологія й ін.), вказано на можливості запозичення методик впливу на людину, деталізовано структуру терапевтичної казки. Звернено увагу на зв'язок між народною та лікувальною казкою, зважаючи на проблеми сприйняття казки як розважальної, виховної, інформативної та психотерапевтичної. Висновки. Спростовано підхід до використання запозиченого чужого практичного компоненту тренінгів із казкотерапії. Зазначено, що залежно від виду (про тварин, чарівні, побутові), казки мають межі фантазування й усталену структуру, із порушенням яких втрачається не лише жанрова особливість, а й функціональне призначення текстів. Переглянувши збірники народних казок, психотерапевт, логопед, дифектолог, педагог зможе зрозуміти як створити казку, не порушуючи народного зразка. Можливим є припущення, що в народі казки розказували також із корекційною метою (окрім дидактичної), вірячи в силу слова, яке здатне змінювати сценарій життя людини та загоїти рани душі. Натепер, в умовах війни, коли потреба у психологічному лікуванні постала настільки гостро, саме українським фахівцям педагогіки, психології, фольклористики доводиться стикатися з викликами лікування словом. |
Опис: | Background. The question of the mechanism of creating a folk tale has not lost its relevance, despite the large number of fundamental studies. Today, psychologists of various directions are in demand in the labor market. Among them are fairy tale therapists. Therapeutic fairy tales are the main means of personality rehabilitation, which is used in fairy tale therapy. Methods. The research methodology combines the works of folklorists and psychologists on the issues of the history of development, research, plot creation and the structure of fairy tales as a source of self-identification of the individual, therefore, descriptive and systematic analysis methods were used. Results. The article first emphasizes the need for joint work of folklorists-fairy tale experts and psychologists-fairy tale therapists on the problems of practical use of traditional fairy tale studies. The issue of understanding the professional functions of a fairy tale therapist and the existence of a theory of fairy tale therapy is raised. The emphasis is on its appropriate and ethical use in folklore and psychology. Studying the fairy tale as a semantic and ideological entity, its connection with related sciences (philosophy, psychology, sociology, and others) is traced, the possibilities of borrowing methods of influence on a person are indicated, the structure of a therapeutic fairy tale is detailed. Attention is paid to the connection between folk and therapeutic fairy tales, taking into account the problems of perception of fairy tales as entertaining, educational, informative and psychotherapeutic. Conclusions. The approach to using a borrowed foreign practical component of fairy tale therapy trainings is refuted. It is noted that depending on the type (about animals, magical, everyday), fairy tales have limits of fantasy and an established structure, when violated, not only the genre feature is lost, but also the functional purpose of the texts. Having reviewed collections of folk tales, a psychotherapist, speech therapist, defectologist, teacher will be able to understand how to create a fairy tale without violating the folk model. It is possible to assume that folk tales were also told with a corrective purpose (in addition to the didactic one), believing in the power of words, which can change the scenario of a person's life and heal the wounds of the soul. Today, in the conditions of war, when the need for psychological treatment has become so acute, it is Ukrainian specialists in pedagogy, psychology, and folklore who have to face the challenges of word treatment. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14174 |
ISSN: | 1728-3817 |
УДК: | 159.98:398.21 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Do dyskursu stvo.pdf | 447,28 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.