Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14139
Title: Формування комунікативної компетентності здобувачів закладів вищої освіти через впровадження проектних технологій
Other Titles: Formation of students’ communicative competence in higher education institutions through the implementation of project-based technologies
Authors: Ніколашина, Тетяна Іванівна
Nikolashyna, Tetyana
Сіладі, Василь Васильович
Siladi, Vasyl
Погоріла, Світлана Григорівна
Pohorila, Svitlana
Keywords: освітнє середовище;learning environment;мовленнєва взаємодія;speech interaction;педагогічні умови;pedagogical conditions;командна діяльність;team collaboration;фасилітація;facilitation;навчальні стратегії;instructional strategies
Issue Date: 2025
Citation: Ніколашина Т. І. Формування комунікативної компетентності здобувачів закладів вищої освіти через впровадження проектних технологій / Т. І. Ніколашина, В. В. Сіладі, С. Г. Погоріла // Академічні візії: електронний журнал .- 2025 .-Вип. 43.- С. 1-12. DOI: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.15360991
Abstract: У статті досліджено потенціал проєктних технологій як ефективного інструменту формування комунікативної компетентності здобувачів закладів вищої освіти (далі – ЗВО) в умовах трансформації освітніх підходів. Обґрунтовано актуальність проблеми з огляду на посилювану потребу в розвитку soft skills, зокрема комунікативних умінь, які відіграють ключову роль у професійній самореалізації фахівців. Зазначено, що традиційні форми організації навчання не забезпечують достатнього рівня мовленнєвої взаємодії, що зумовлює потребу в оновленні методичних підходів. Метою статті є наукове обґрунтування педагогічних умов, необхідних для ефективного формування комунікативної компетентності здобувачів освіти через упровадження проєктних технологій, а також визначення оптимальних напрямів їхнього практичного застосування в освітньому процесі. Методологічну основу дослідження становлять компетентнісний, діяльнісний, конструктивістський і фасилітативний підходи, що дозволили розглядати комунікативну компетентність як комплексну якість, інтегровану в структуру професійної підготовки. Виявлено основні педагогічні умови, що забезпечують ефективність проєктної діяльності: ситуативно-діяльнісну організацію навчання, фасилітативну підтримку, мотиваційне забезпечення, міжособистісну взаємодію та рефлексивну складову. Доведено, що саме поєднання цих умов створює динамічне й безпечне середовище, у якому комунікація набуває функції не лише навчального інструменту, а й провідного чинника особистісного розвитку. Визначено основні проблеми, що перешкоджають системному впровадженню проєктних технологій, зокрема недостатній рівень підготовки викладачів, фрагментарність методичного забезпечення, низька мотивація здобувачів освіти та відсутність індикаторів оцінювання комунікативних результатів. Наукову новизну становить уточнення педагогічних умов, що оптимізують упровадження проєктних практик з орієнтацією на розвиток саме комунікативної компетентності. У висновках надано низку практичних рекомендацій щодо побудови комунікативно насиченого освітнього середовища у вищій школі та окреслено перспективи подальших досліджень, подальших досліджень, пов’язаних із розробкою моделей оцінювання динаміки комунікативної компетентності в міжкультурному й цифровому контекстах.
Description: The article explores the potential of project-based technologies as an effective tool for developing students’ communicative competence in higher education under the conditions of educational paradigm transformation. The relevance of the study is substantiated by the growing need to enhance soft skills, particularly communicative abilities, which are essential for the professional realization of future specialists. It is noted that traditional forms of educational organization do not provide sufficient levels of speech interaction, necessitating the modernization of methodological approaches. The aim of the article is to scientifically justify the pedagogical conditions required for the effective formation of students’ communicative competence through the implementation of project based technologies and to determine optimal directions for their practical application in the educational process. The methodological framework is based on the competence-based, activity-based, constructivist, and facilitative approaches, which enable the interpretation of communicative competence as an integrated quality embedded in the structure of professional training. The key pedagogical conditions ensuring the effectiveness of project-based learning are identified, including situational and activity-based learning organization, facilitative support, motivational engagement, interpersonal interaction, and reflexive components. It is demonstrated that the combination of these conditions creates a dynamic and safe learning environment in which communication functions not only as a learning instrument but also as a driving force for personal development. The study reveals major obstacles to the systematic implementation of project-based technologies, such as insufficient instructor readiness, lack of comprehensive methodological support, low student motivation, and the absence of communicative assessment indicators. The scientific novelty lies in the clarification of pedagogical conditions that optimize the implementation of project-based practices aimed specifically at the development of communicative competence. The conclusions provide practical recommendations for constructing a communication-rich educational environment in higher education institutions and outline prospects for further research, particularly the development of assessment models for communicative competence dynamics in intercultural and digital contexts.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/14139
ISSN: 2786-586X
metadata.dc.identifier.udc: 378.147:004.738.5
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formuvan_komunikatyv.pdf233,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.