Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12120
Назва: Український національний рух середини ХХ ст. у сучасних шкільних підручниках з історії
Інші назви: The Ukrainian national movement of the middle of the 20th century in modern school history textbooks
Автори: Пасічник, Наталія Сергіївна
Pasichnyk, Nataliia
Ключові слова: шкільний підручник;school textbook;український національний рух;Ukrainian national movement;Організація українських націоналістів;Organization of Ukrainian Nationalists;Українська Повстанська Армія;Ukrainian Insurgent Army;Друга світова війна;World War II;націоналізм;nationalism
Дата публікації: чер-2024
Видавництво: Видавнича група «Наукові перспективи»
Бібліографічний опис: Пасічник Н. С. Український національний рух середини ХХ ст. у сучасних шкільних підручниках з історії / Н. С. Пасічник // Наука і техніка сьогодні. Сер. «Педагогіка», Сер. «Право», Сер. «Економіка», Сер. «Фізико-математичні науки», Сер. «Техніка». - 2024. - № 6(34). - С. 593-611. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-6(34)
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена висвітленню різних аспектів українського національного руху середини ХХ ст. у сучасних шкільних підручниках з історії. У 2018-2019 рр. з’явилося нове покоління підручників з історії України для 10 і 11 класу, в яких достатньо ґрунтовно показано український національний рух середини ХХ ст., етапи його становлення та розгортання, ідеологію, форми боротьби, відзначено роль окремих особистостей у національно-визвольному русі. Затвердження нових програм з історії у 2022 р. зумовлює появу нової шкільної літератури. Сучасні шкільні підручники з історії України, окрім базового тексту, містять карти, ілюстрації, схеми, фотографії, творчі завдання з метою розвитку ключових компетентностей учнів. У підручниках з історії України для 10 класу український національних рух розглядається в контексті тем «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період» та «Україна в роки Другої світової війни», де йдеться про створення ОУН, її ідеологію, різні форми діяльності, лідерів організації та розкол на дві частини на початку Другої світової війни, формування різних українських збройних підрозділів, зокрема УПА та її роль у національно-визвольному русі. У підручниках для 11 класу розкрито розгортання та поступове згасання українського національного руху на завершальному етапі Другої світової війни і у повоєнний період, проаналізовано причини його поразки. Найінформативніше український національний рух відображено в підручниках авторства О. Струкевича, М. Мудрого та О. Аркуші. У висвітленні українського національного руху в шкільній літературі помітно домінує політично-мілітарна складова, натомість мало уваги приділено духовним та культурним аспектам, історії повсякдення. Також неповним є висвітлення діяльності Провідників ОУН, зокрема С. Бандери та А. Мельника, на завершальному етапі Другої світової війни та у повоєнний час. В окремих підручниках можна зустріти і деякі розбіжності у тлумаченні епізодів українського національного руху.
Опис: The article is devoted to the coverage of various aspects of the Ukrainian national movement of the mid-twentieth century in modern school history textbooks. In 2018-2019, a new generation of textbooks on the history of Ukraine for grades 10 and 11 appeared, which thoroughly describe the Ukrainian national movement of the mid-twentieth century, the stages of its formation and development, ideology, forms of struggle, and the role of individuals in the national liberation movement. The approval of new history curricula in 2022 leads to the emergence of new school literature. Modern school textbooks on the history of Ukraine, in addition to the basic text, contain maps, illustrations, diagrams, photographs, and creative tasks to develop students' key competencies. In the 10th grade Ukrainian history textbooks, the Ukrainian national movement is considered in the context of the topics «Western Ukrainian lands in the interwar period» and «Ukraine during the Second World War», which describe the creation of the OUN, its ideology, various forms of activity, the organization's leaders and the split into two parts at the beginning of the Second World War, the formation of various Ukrainian armed units, including the UPA, and its role in the national liberation movement. The grade 11 textbooks describe the development and gradual decline of the Ukrainian national movement in the final stages of World War II and in the postwar period, and analyze the reasons for its defeat. The Ukrainian national movement is most informatively reflected in textbooks written by O. Strukevych, M. Mudryi and O. Arkusha. The coverage of the Ukrainian national movement in school literature is markedly dominated by the political and military component, while little attention is paid to spiritual and cultural aspects, and the history of everyday life. The coverage of the activities of the OUN leaders, in particular S. Bandera and A. Melnyk, in the final stages of World War II and in the postwar period is also incomplete. Some textbooks also contain some discrepancies in the interpretation of episodes of the Ukrainian national movement.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12120
ISSN: 2786-6025
УДК: 94:[329.73(477)"1950"] (075.3)
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Ukrainskyi_nats.pdf841,78 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.