Please use this identifier to cite or link to this item:
http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10965
Title: | Теоретико-методологічні засади формування земельного устрою сільських територій в Україні |
Other Titles: | Theoretical and methodological principles of the formation of the land structure of rural areas in Ukraine |
Authors: | Третяк, Антон Миколайович Tretiak, Anton Прядка, Тетяна Миколаївна Priadka, Tetiana |
Keywords: | теоретично-методологічні засади земельного устрою,;theoretical and methodological principles of land management;принципи формування моделей земельного устрою;principles of formationof land management models;сільські території;rural areas |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Агросвіт |
Citation: | Третяк А. М. Теоретико-методологічні засади формування земельного устрою сільських територій в Україні / Третяк А. М., Прядка Т. М. // Агросвіт. - 2022. - № 15-16. - С. 3-14. |
Abstract: | Узагальнено принципи формування земельного устрою, зокрема: принцип пріоритетності земельного устроювтілюється шляхом закріплення відповідних норм у тексті Конституції та прийнятих на її розвиток положеннях кон-ституційного законодавства. До функціональних принципів формування земельного устрою віднесено: поєднанняособливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва;невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх правщодо володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у їх власності, крім випадківпередбачених законом; забезпечення раціонального використання та охорони земель і інших природних ресурсів;пріоритету вимог екологічної безпеки.Обгрунтовано, що у завданнях земельного устрою проявляється його соціально-економічне та екологічне при-значення. Саме завдання зумовлюють наявність функцій земельного устрою, детермінують їх зміст та впливають наформи і методи їх реалізації. Соціально-економічним призначенням земельного устрою пояснюється неповторнийкомплекс функцій земельного устрою. Вони виражають зміст формування системи земельного устрою, характерйого функціонування. Відповідно в теоретичному аспекті виділено функцію територіального (природно-економіч-ного та адміністративно-територіального) земельного устрою, функцію захисту прав власності на землю, економіч-ну, соціальну, екологічну функції (з числа його об'єктних функцій); захисту національної безпеки, забезпечення йзахисту життєдіяльності населення, організації діяльності органів публічної влади (з числа його суб'єктних функцій)в контексті управління землекористуванням; інформаційну, комунікативну, стабілізаційну у контексті сталого роз-витку землекористування, контрольну та інші функції (з числа його технологічних функцій) тощо. Обгрунтовановизначальність моделі земельного устрою щодо формування земельної політики завершення земельної реформи зак-лючається у завершенні реформи системи власності на землю, управління земельними ресурсами та землекористу-ванням, завершенні реформи системи землевпорядкування та земельного кадастру, системи оцінки земель і земель-них ділянок, завершення реформи форм землекористування (господарювання), формування системи земельногоринку. Також обгрунтовано, що для розроблення моделей земельного устрою на національному, регіональному тарівні територіальних громад, необхідно описати природу та основні характеристики кожної моделі, сконцентрував-ши аналіз на деяких основних аспектах, які відрізняють одну модель від іншої. |
Description: | In particular, summarized principles of the formation of the land system are: the principle of priority of the landsystem is implemented by enshrining the relevant norms in the text of the Constitution and the provisions of theconstitutional legislation adopted for its development; the principle of the continuity of the land system is based on theevolutionary nature of its formation and development, in the historicism and heredity of normative regulation of legalrelations, respectively socio-economic; the principle of the system consists in the integrity and complexity of the regulationof the institute of the land system, in the coherence of the system of its components; the program principle expresses theprospects for the development of land relations regulated by the constitutional and legal institution; the principle ofscientificity determines the proper theoretical substantiation of the constitutional and legal phenomenon of the landsystem, its nature, purpose, ways of approval and improvement; the principle of publicity of the land system determinesthe public-authority nature of the organization of the use and protection of land and other natural resources and ismanifested in the recognition of the right of ownership of land and other natural resources exclusively by the people, theprohibition of usurpation of this right by the state; provides an opportunity for the people to decide the issue of landmanagement both directly (through a referendum) and through state authorities and local self-government bodies. Thefunctional principles of the formation of the land system include: the combination of features of land use as a territorialbase, a natural resource and the main means of production; non-interference of the state in the exercise by citizens, legalentities and territorial communities of their rights regarding the ownership, use and disposal of land plots in theirownership, except for cases provided for by law; ensuring rational use and protection of land and other natural resources;the priority of environmental safety requirements. It is substantiated that the tasks of the land system manifest its socio-economic and ecological purpose. It is the task that determines the existence of functions of the land system determinestheir content and affects the forms and methods of their implementation. The unique set of functions of the land systemis explained by the socio-economic purpose of the land system. They express the content of the formation of the landmanagement system, the nature of its functioning. Accordingly, in the theoretical aspect, are highlighted some functions:the function of the territorial (natural-economic and administrative-territorial) land system, the function of protectionof property rights to land, economic, social, ecological functions (among its object functions); protection of nationalsecurity, provision and protection of life activities of the population, organization of activities of public authorities(from among its subject functions) in the context of land use management; information, communication, stabilization inthe context of sustainable development of land use, control and other functions (among its technological functions), etc.A theoretical-methodological and methodical basis for the study of the improvement of the land system in Ukraine hasbeen formed, which provides for the selection of such approaches to its formation, in particular: 1) analytical, which isbased on the study of the problems of the land system of Ukraine and their comparison with similar problems of othercountries; 2) expert evaluation, which is based on expert evaluations to identify shortcomings in the process of reformingthe administrative and land territorial system in order to avoid mistakes; 3) experimental, which is based on the resultsof the implementation of land management models in individual territories (regions, districts, council territories). It isbased, as a rule, on the results of research of analytical and expert evaluation approaches; 4) modeling, which is based onthe results of the development by various scientists and specialists of a number of models, which represent ideal (content,logical) and land management and cartographic constructions. The development of this approach involves the applicationof scientifically based principles for the development of the structuring of the land system (determination of certaintypes of territorial or economic units according to their significance). The decisiveness of the land system model inrelation to the formation of the land policy, the completion of the land reform consists in the completion of the reform ofthe system of land ownership, management of land resources and land use, the completion of the reform of the landmanagement system and land cadastre, the system of assessment of land and land plots, the completion of the reform offorms of land use (management), formation land market systems. It is substantiated that in order to develop landmanagement models at the national, regional and territorial community levels, it is necessary to describe the nature andmain characteristics of each model, focusing the analysis on some main aspects that distinguish one model from another.In particular, the following issues should be analyzed: the purpose of models for the development of land use in ruralareas, especially nature conservation and agriculture; functions provided to other types of land use, for example,recreational; what is the role assigned to individual territories of the region or territorial communities; the role playedby public sentiment; the role played by institutions and institutions. |
URI: | http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10965 |
metadata.dc.identifier.udc: | 332.2:332.3 |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Теоретико-методологічні засади.pdf | 1,15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.