Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10899
Title: Визначення дійсного радіусу кочення пневматичних коліс
Other Titles: Determination of rolling radius of pneumatic wheels
Authors: Голуб, Геннадій Анатолійович
Golub, Gennadii
Чуба, В'ячеслав Володимирович
Chuba, Viacheslav
Keywords: радіус кочення колеса;rolling wheel radius;деформація колеса;wheel deformation;тиск повітря в шині;air pressure in the tire;зона контакту колеса з опорною поверхнею;wheel contact area with bearing surface
Issue Date: 2019
Citation: Г.А. Голуб, В.В. Чуба. Визначення дійсного радіусу кочення пневматичних коліс // Machinery & Energetics. Journal of Rural Production Research. Kyiv. Ukraine. 2019, Vol. 10, No 1, 113-119
Abstract: Отримані результати дають змогу виконати розрахунок дійсного радіуса кочення колеса коліс самохідних машин відповідно до тиску повітря в шинах та параметрів взаємодії з опорною поверхнею. На основі розробленої моделі для визначення початкового радіуса колеса та довжини зони контакту колеса з опорною поверхнею отримано залежність для визначення дійсного радіуса кочення колеса. Виконані дослідження підтвердили збільшення дійсного радіуса кочення при збільшенні тиску повітря в шинах. Так, наприклад, для заднього колеса трактора John Deere 7130 при збільшенні тиску від 0,6 до 2,6 атм спостерігалося збільшення радіуса кочення на 21 мм. Для переднього колеса при зміні тиску від 1 до 2 атм спостерігалося збільшення радіуса кочення на 7 мм. Індекс детермінації розрахункових та експериментальних значень дійсного радіуса кочення становить η2 = 0,98 для передніх та η2 = 0,99 для задніх коліс, що свідчить про адекватність отриманих розрахункових залежностей.
Description: The obtained results allow calculating the actual rolling radius of the wheel of the drive wheels of self-propelled machines in accordance with the air pressure in the tires and the parameters of interaction with the support surface. On the basis of the developed model for determining the initial radius of the wheel and the length of the contact zone of the wheel with the support surface, the dependence for determining the actual radius of the wheel rolling was obtained. The studies have confirmed an increase in the actual rolling radius and a decrease an increase in air pressure in the tires. For example, for the rear wheel of a tractor John Deere 7130 with an increase in pressure from 0.6 to 2.6 atm, an increase in the rolling radius by 21 mm were observed. For the front wheel, when the pressure changed from 1 to 2 atm, the rolling radius increased by 7 mm The index of determination of calculated and experimental values of the real rolling radius is η2 = 0,98 for the front and η2 = 0.99 for the rear wheels, which indicates the adequacy of the calculated dependences.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10899
ISSN: 2663-1334
2663-1342
metadata.dc.identifier.udc: 631.372
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Machinery & Energetics_Vol. 10, No. 1_113-119.pdf688,3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.