Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10687
Title: Determining the magnitude of traction force on the axes of drive wheels of self-propelled machines.
Other Titles: Визначення величини тягової сили на осях привoдних колес самохідних машин.
Authors: Golub, Gennadii
Голуб, Геннадій Анатолійович
Chuba, Viacheslav
Чуба, В'ячеслав Володимирович
Kukharets, Savelii
Кухарець, Савелій Миколайович
Keywords: traction force;тягова сила;drive wheel;приводне колесо;self-propelled machines;самохідні машини;energy means;енергетичний засіб;transmission;трансмісія
Issue Date: 2017
Publisher: European Journal of Enterprise Technologies
Citation: Golub, G., Chuba, V., Kukharets, S. Determining the magnitude of traction force on the axes of drive wheels of self-propelled machines. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2017, 4 (7-88), pp. 50-56. DOI: 10.15587/1729-4061.2017.107192
Abstract: Studying the interaction between running systems of wheeled tractors and vehicles and the ground and the road is impossible without determining the traction force. Here we outline the principles of formation of the traction force of tractors and vehicles. The fallability is proven of the position on that the total tangent soil reaction under the action of the driving wheels on it is the traction force, which is transferred to the rear axle and sets the whole vehicle or tractor in motion. The driving force of tractors and vehicles is fuel energy, which is converted by internal combustion engine of an energy means into rotations and torque that are transferred using the transmission to the drive wheels. In the machine-tractor units, torque of the engine is also used on the drive of the working machine through the power take-off shaft and creation of the force of traction. The point of application of the traction force is on the axis of the drive wheel. We derived expression for the calculation of traction force on the axis of the drive wheel. Traction force is approximately twice the force with which the wheel acts on the surface and the surface reaction corresponding to it. Surface reaction is transferred from the road to the drive wheel and counteracts to the wheel rotation. Defining the principles of formation of the traction force makes it possible to intensify research into technical and energy means in general, and to substantiate the principles of reducing negative impact of the engines in particular on the fertile soil layer.
Description: В статті наведено принципи утворення тягової сили тракторів та автомобілів. Точка прикладання тягової сили знаходиться на осі приводного колеса. Причому, величина тягової сили приблизно у два рази перевищує реактивну силу, що передається від дороги на приводне колесо. Визначення принципів утворення тягової сили дозволяє інтенсифікувати дослідження технічних та енергетичних засобів загалом та обґрунтувати принципи зменшення негативного впливу рушіїв на родючий шар ґрунту, зокрема.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10687
ISSN: 1729-3774
Appears in Collections:Наукові публікації



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.