Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10670
Title: The study of the biofuel-operated diesel engine with heating.
Other Titles: Дослідження дизельного двигуна на біопаливі з підігрівом
Authors: Golub, Gennadii
Голуб, Геннадій Анатолійович
Chuba, Viacheslav
Чуба, В'ячеслав Володимирович
Yarosh, Yaroslav
Ярош, Ярослав Дмитрович
Keywords: Preheating;підігрів;diesel engine;дизельний двигун;exhaust gases;вихлопні гази;kinematic viscosity;кінематична в'язкість;fuel consumption;витрата палива
Issue Date: 11-Jul-2019
Publisher: International Journal of Renewable Energy Research
Citation: Golub, G., Chuba, V., Yarosh, Y. The study of the biofuel-operated diesel engine with heating. International Journal of Renewable Energy Research, 2019, 9 (3), pp. 1283-1291.
Abstract: To reduce the concentration of hydrocarbon compounds, carbon monoxide, and nitrogen oxides in exhaust gases and to increase the completeness of combustion when using biofuel, it is proposed to use heating of biofuel. On the basis of experimental studies, the optimal heating range of biofuel - from 115 to 120 °C. They are obtained the values of hourly and specific fuel consumption, carbon monoxide emissions, hydrocarbon compounds and nitrogen oxides depending on the engine load when working on diesel fuel of petroleum origin, biofuel without heating and with heating. It is established that when using biofuel without heating, depending on the engine load, the fuel consumption is in the range of 17.67 to 27.77% when compared to the performance of diesel fuel of petroleum origin. The use of biofuel with temperature 120 °C immediately before injection into the engine cylinders reduces the consumption of biofuel from 2.78 to 9.34% depending on the engine load. When using biofuel, emissions of hydrocarbons and oxides of nitrogen do not differ significantly from the emissions while engine operation with diesel fuel of petroleum origin, however, the emissions of carbon monoxide are reduced almost twice. The use of heating of biofuel immediately before injection into the engine cylinders is reduced fuel consumption that indicates a more complete combustion of high-molecular compounds of biofuel.
Description: Для зниження концентрації вуглеводневих сполук, оксиду вуглецю, оксидів азоту у вихлопних газах і підвищення повноти згоряння при використанні біопалива пропонується використовувати підігрів біопалива. На основі експериментальних досліджень встановлено оптимальний діапазон нагрівання біопалива – від 115 до 120 °C. Отримано значення годинних та питомих витрат палива, викидів оксиду вуглецю, вуглеводневих сполук та оксидів азоту в залежності від навантаження двигуна при роботі на дизельному паливі нафтового походження, біопаливі без підігріву та з підігрівом. Встановлено, що при використанні біопалива без підігріву залежно від навантаження двигуна витрати палива знаходяться в межах від 17,67 до 27,77 % порівняно з показниками дизельного палива нафтового походження. Використання біопалива з температурою 120 °C безпосередньо перед упорскуванням у циліндри двигуна знижує споживання біопалива від 2,78 до 9,34% в залежності від навантаження на двигун. При використанні біопалива викиди вуглеводнів і оксидів азоту суттєво не відрізняються від викидів при роботі двигуна на дизельному паливі нафтового походження, однак викиди оксиду вуглецю зменшуються майже вдвічі. Застосування підігріву біопалива безпосередньо перед упорскуванням у циліндри двигуна зменшує витрату палива, що свідчить про більш повне згоряння високомолекулярних сполук біопалива.
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10670
ISSN: 1309-0127
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The study of the biofuel-operated diesel engine with heating..pdf3,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.