Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10612
Назва: Педагогічні основи поняття «ціннісні орієнтації» та особливості їх формування у студентської молоді в освітньо-виховному процесі зво
Інші назви: Pedagogical bases of the concept of «value orientations» and peculiarities of their formation in students in the educational process of a higher education institution
Автори: Цвид-Гром, Олена Петрівна
Tsvid-Grom, Olena
Марчук, Володимир Васильович
Marchuk, Volodymyr
Зелінська, Віта Анатоліївна
Zelinska, Vita
Ключові слова: ціннісні орієнтації;value orientations;виховний процес;educational process;вища освіта;higher education;студенти;students;етичні орієнтири;ethical guidelines;соціокультурні цінності;socio-cultural values
Дата публікації: 2024
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Цвид-Гром О.П. Педагогічні основи поняття «ціннісні орієнтації» та особливості їх формування у студентської молоді в освітньо-виховному процесі зво / О.П. Цвид-Гром, В.В. Марчук, В.А. Зелінська // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2024. - Вип. 71. - Т. 3. - С. 291-296. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-3-47
Короткий огляд (реферат): У статті актуалізується питання формування духовно-моральних ціннісних орієнтирів у студентської молоді у процесі освітньої діяльності в умовах сьогодення. З огляду на це, актуалізується необхідність виокремлення педагогічного аспекту у трактуванні поняття «ціннісні орієнтації». Доведено, що цінність людини, духовний світ особистості визначається ступенем сформованості її ціннісних орієнтацій, мірою її причетності до суспільства, історії, сьогодення, діапазоном її суспільних інтересів, багатством і розмаїтістю зв'язків і взаємин із суспільством. Обґрунтовано, що формування фундаментальних ціннісних орієнтацій у студентів тісно пов’язане з процесами соціалізації особистості. Педагогічний зміст терміна «орієнтація» походить від багатозначного його змісту в мові і має, принаймні, два аспекти, що означають процес і результат. У найбільш загальному розуміння ціннісні орієнтації слід розглядати як один із проявів зв’язку та взаємної залежності особистості та суспільства, як співвідношення, що виявляється мірою відповідності суб’єктивної, людської активності характеру суспільних вимог, а також у певному оцінюванні цієї активності та застосуванні санкцій з боку суспільства. Систематизовано відомості науковців стосовно складників, що впливають на формування ціннісних орієнтацій студентів, а саме – когнітивний компонент (система засвоєних особистістю знань про ціннісні орієнтації, сутність прав та обов’язків, про норми і правила поведінки людини в соціумі, способи регулювання відносин між індивідом та суспільством); мотиваційний (мотиви формування ціннісних орієнтацій, моральні орієнтації у реалізації відповідальних вчинків, прагнення свідомо регулювати свою діяльність у соціально-професійній спільноті); діяльнісний (готовність особистості здійснювати свідомий вибір певної лінії поведінки, ухвалювати рішення, оцінювати їх наслідки, визначати необхідні обмеження в поведінці на засадах сформованого світогляду та розвиненої самосвідомості).
Опис: The article raises the issue of the formation of spiritual and moral value orientations in student youth in the process of educational activity in the present-day conditions. In view of this, the need to highlight the pedagogical aspect in the interpretation of the concept of "value orientations" is actualised. It is proved that the value of a person, the spiritual world of a personality is determined by the degree of formation of his/her value orientations, the degree of his/her involvement in society, history, and the present, the range of his/her social interests, the richness and diversity of connections and relations with society. It is substantiated that the formation of fundamental value orientations in students is closely related to the processes of socialisation of the individual. The pedagogical content of the term "orientation" comes from its multivalent meaning in the language and has at least two aspects, meaning process and result. In the most general sense, value orientations should be considered as one of the manifestations of the connection and mutual dependence of the individual and society, as a ratio that is manifested by the degree of compliance of subjective, human activity with the nature of social requirements, as well as in a certain assessment of this activity and the application of sanctions by society. The article systematises the information of scholars on the components that influence the formation of students' value orientations, namely, the cognitive component (a system of knowledge about value orientations, the essence of rights and responsibilities, the norms and rules of human behaviour in society, ways of regulating relations between the individual and society); motivational (motives for the formation of value orientations, moral orientations in the implementation of responsible actions, the desire to consciously regulate one's activities in the socio-professional community); activity (readiness of the individual to make a conscious choice of a certain line of behaviour, make decisions, assess their consequences, determine the necessary restrictions in behaviour on the basis of a formed worldview and developed self-awareness).
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/10612
ISSN: 2308-4863
УДК: 378.147:63
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pedahohichni.pdf333,71 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.