Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/1881
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorМаксимченко, Володимир Іванович-
dc.contributor.authorMaximchenko, Volodymyr-
dc.date.accessioned2019-02-07T07:05:40Z-
dc.date.available2019-02-07T07:05:40Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationМаксимченко В.І. Спортивно-масова робота, як інструмент виховання у студентів вищих аграрних навчальних закладів валеологічних цінностей / В.І. Максимченко // Вісник Запорізького національного університету. Сер. Фізичне виховання та спорт. - Запоріжжя:ЗНУ, 2018. - №1. - С.22-27.uk_UA
dc.identifier.urihttp://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/1881-
dc.descriptionThe issue of healthy lifestyle valued attitude education of agricultural higher educational establishments students is investigated. Mass sports activities are suggested to use as a tool for solving this problem. The mechanism capable of making this form of physical training an effective means of valeological education of agrarian students is grounded. It is proved that the formation of students’ valued attitude to a healthy lifestyle faces a number of significant obstacles including the following: • students’ confidence that their health is a phenomenon taken for granted, that the health does nor need any development, their laziness, weak volitional potential, indifference; • excessive effort to concentrate the main efforts on the learning while considering and physical training as an additional element that complicates learning; • low awareness of the positive impact of physical activity on health; • Lack of proper level of motivation for physical training, caused by insufficient informing on the role of mass sports activities in rural areas. The survey of our first-third year students concerning their attitude to various forms improvement, motion skills and abilities, the ability to self-organize a healthy lifestyle, socio-psychological believes, orientation towards physical training and sports activities. Of particular importance to the personality is the development of mobilization values of physical training, which help a person to survive in extreme situations, when they really need highly developed motion skills and abilities. Physical training and sports activity contributes to the mobilization of functional, psychological and physical capabilities of the body, requires the urgent mobilization of human functional potential. Mobilization values of physical training are valeology orientated: self-organization of a healthy lifestyle, ability to withstand the adverse effects of the environment, the need for constant improvement of personal physical conditions. Being a subsystem of a holistic educational process, physical education is also oriented towards the implementation of a modern public order for the training of a healthy specialist capable of organizing and maintaining a healthy lifestyle and enduring significant physical, mental and intellectual stress. The formation of students’ interest in a healthy lifestyle and attitude to health as the most important value for today are and types of physical training classes reveals that only 24.5% of students attended sport sections and physical training classes. At the same time, it was found out that 65.3% of the respondents who do not go in for sports are willing to attend physical training classes and sport sections. In this regard, we believe that a system of motivation for physical training activities among students of agrarian educational institutions must be developed to change this situation. Motivation for physical development and motivation for attending physical training classes make dialectical relationship of two levels of values: social and personal. The public values of physical culture include the special knowledge accumulated by mankind, sports technology, sports training techniques, health improvement techniques, best practices of motion activity and sports achievements. The personal level of mastering the values of physical training is determined by human knowledge in the field of physical the main tasks of the departments of physical culture.uk_UA
dc.description.abstractДосліджено проблему виховання в студентів аграрних вищих навчальних закладів ціннісного ставлення до здорового способу життя. Як інструмент вирішення цієї проблеми пропонується використовувати спортивно- масову роботу. На основі проведеного аналізу доведено, що формування в студентів-аграріїв ціннісного ставлення до здорового способу життя стикається з рядом суттєвих перешкод, до яких належить: впевненість у тому, що власне здоров’я є даністю, яка не потребує розвитку; надмірне намагання сконцентрувати основні зусилля на процесі навчання, а фізична культура розглядається як елемент, що додатково ускладнює навчання; низький рівень обізнаності щодо позитивного впливу занять фізичними вправами на здоров’я; відсутність належного рівня мотивації до занять фізичною культурою, що є наслідком недостатнього інформування про роль спортивно-масової роботи у сільській місцевості. Обґрунтовано механізм, що здатний зробити спортивно-масову роботу ефективним засобом валеологічного виховання студенів-аграріїв.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗапорізький національний університетuk_UA
dc.subjectспортивно-масова роботаuk_UA
dc.subjectsports - mass workuk_UA
dc.subjectздоровий спосіб життяuk_UA
dc.subjecthealthy lifestyleuk_UA
dc.subjectвалеологічні цінностіuk_UA
dc.subjectvaleological valuesuk_UA
dc.subjectмотиваціяuk_UA
dc.subjectmotivationuk_UA
dc.subjectфізична культураuk_UA
dc.subjectphysical cultureuk_UA
dc.titleСпортивно-масова робота, як інструмент виховання у студентів вищих аграрних навчальних закладів валеологічних цінностейuk_UA
dc.title.alternativeMass sport activities as a tool for training valelological values in students of higher agricultural educational institutionsuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
dc.identifier.udc378.035:796.011.1uk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
sportyvno-masova.pdf378,85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.