Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/7191
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorУтеченко, Дар'я Миколаївна-
dc.contributor.authorUtechenko, Daria-
dc.date.accessioned2022-02-01T12:43:31Z-
dc.date.available2022-02-01T12:43:31Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationУтеченко Д. М. Соціальне підприємництво як засіб розвитку людського капіталу сільських територій / Д.М. Утеченко // Агросвіт. - 2020. - № 21. - С. 78–84. DOI: 10.32702/2306-6792.2020.21.78uk_UA
dc.identifier.urihttp://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/7191-
dc.descriptionThe article analyzes the role of social entrepreneurship as a means of human capital development in rural areas. It is established that the effectiveness of social entrepreneurship is determined by the fact that individuals mostly feel and perceive any social problem, the reasons for its manifestation, so they can offer rational solutions based on additional jobs, improving economic and social development of rural settlements. The peculiarities of small agribusiness are established, namely: flexibility to introduce innovations; rapid adaptation to local operating conditions; the desire to preserve the traditions of rural societies; propensity for cooperation, food selfPsufficiency, selfPemployment and income generation, which allows to survive during the most difficult and unfavorable fluctuations in market conditions. The widespread territorial dispersion of small agribusiness is stabilizing the social and economic situation in rural areas, and new communications and transport links make it possible to expand markets and meet the individual needs of people who want to live in harmony with nature. We substantiate the priority areas for the implementation of business ideas in rural areas, which will be associated with the development of human capital as one of the priorities of agricultural policy. These are such business ideas as the production of niche products — nuts, dried fruits; seed; oil (from grape seeds, walnuts, sesame), berries (fresh and dried), collection of berries, herbs and production of spices (food, cosmetic and medicinal purposes), as well as livestock products — sheep, snails, etc. The production of these foods can be quickly mastered by rural households as selfPemployed or sole proprietors, as it does not require significant financial costs at the stage of organizing such activities, and agricultural raw materials can be supplied to both domestic and foreign markets. It has been shown that the development of small business entities at the rural level will help to address domestic food market imbalances, export opportunities, import substitution and food security, or overall implementation of government roadmaps to increase per capita income, as the activities of small business entities effectively include theresources of rural areas, increase the level of employment and selfPemployment of the population by revival of national crafts and handicrafts, new directions of agrarian tourism. The study shows that Ukraine has not created favorable conditions for the development of small and medium business entities in rural areas. Calculations were made regarding the projected number of small and medium business entities, as well as individual entrepreneurs. Measures of state support for the development of rural entrepreneurship in rural areas are proposed.uk_UA
dc.description.abstractУ статті проаналізовано роль соціального підприємництва, як засіб розвитку людського капіталу сільських територій. Встановлено, що ефективність соціального підприємництва визначається тим, що приватні особи здебільшого глибше відчувають і сприймають будь-яку соціальну проблему, причини її прояву, тому можуть запропонувати раціональні рішенні на основі створення додаткових робочих місць, покращення економічного, соціального розвитку сільських населених пунктів. Доведено, що розвиток малих підприємницьких структур на рівні сільських територій буде сприяти вирішенню проблем незбалансованості внутрішніх продовольчих ринків, реалізації експортних можливостей, імпортозаміщення та продовольчої безпеки, або загалом виконанню дорожніх карт, прийнятих урядом, щодо збільшення доходів на душу населення, оскільки діяльність малих суб'єктів ефективно включає в обіг ресурси сільських територій, збільшує рівень зайнятості й самозайнятості населення шляхом відродження народних промислів і ремісництва, нових напрямів аграрного туризму Здійснено розрахунки щодо прогнозної кількості малих та середніх підприємств, а також підприємців — фізичних осіб. Запропоновані заходи державної підтримки розвитку сільського підприємництва на сільських територіях.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherДніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ `ДКС Центр`uk_UA
dc.subjectсоціальне підприємництвоuk_UA
dc.subjectsocial entrepreneurshipuk_UA
dc.subjectсільські територіїuk_UA
dc.subjectrural areasuk_UA
dc.subjectлюдський капіталuk_UA
dc.subjecthuman capitaluk_UA
dc.subjectдержавна підтримкаuk_UA
dc.subjectstate supportuk_UA
dc.subjectрегіональна підтримкаuk_UA
dc.subjectregional supportuk_UA
dc.titleСоціальне підприємництво як засіб розвитку людського капіталу сільських територійuk_UA
dc.title.alternativeSocial entrepreneurship as a means of human capital development in rural areasuk_UA
dc.typeСтаттяuk_UA
dc.identifier.udc338.43uk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
socialne_pidpryyemnycztvo.pdf401,91 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.