Please use this identifier to cite or link to this item: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12369
Title: Innovative educational technologies of professional competence formation in future bachelors of english philology
Other Titles: Інноваційні освітні технології формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів англійської філології
Authors: Baranovska, Lilia
Барановська, Лілія Володимирівна
Baranovski, Mykhailo
Барановський, Михайло Миколайович
Hrydzhuk, Оksana
Гриджук, Оксана Євгеніївна
Tymchuk, Inna
Тимчук, Інна Миколаївна
Pohorila, Svitlana
Погоріла, Світлана Григорівна
Zhuravel, Nataliia
Журавель, Наталія Вікторівна
Keywords: innovative educational technologies;competence approach;State Standard of Higher Education;educational and professional program;bachelor professional competence of English philology;інноваційні освітні технології;компетентнісний підхід;Державний стандарт вищої освіти;освітньо-професійна програма;професійна компетентність бакалавра англійської філології
Issue Date: 26-Jun-2024
Citation: Innovative educational technologies of professional competence formation in future bachelors of english philology / L. Baranovska, M. Baranovskyy, О. Hrydzhuk and other // Philological researches .- 2024 .- № VIII .- P. 1-12.
Abstract: The article is devoted to the innovative orientation of the professional competence formation in future bachelors of the English language. The purpose of the article is to prove the importance of the innovative technologies (situational learning technologies, project technology, heuristic technology, problem-based learning, and simulation technologies) for the formation of professional competence in future bachelors of this specialty. The results of the theoretical analysis proved the multi-faceted interests of scientists in the aspect of using the competence approach in philological education (interdisciplinary educational integration, the importance of philological, communicative, informational, interactive and digital competences, critical thinking competence). A resource that is implemented by a secondary language personality in the conditions of effective intercultural interaction taking into account national values and norms for solving professional tasks by combining the subject content of the profession and foreign language skills. The pedagogical experiment is recognized as the main component of the research methodology. The ascertainment stage results proved the insufficient level of components formation of the philologist professional competence. In order to carry out the experiment formative stage, the innovative orientation pedagogical conditions of the professional competence formation have been defined, the study diagnostic apparatus has been created (the structure of professional competence, criteria for determining the levels of its formation, psychological methods, cases, tests). As a conclusion, we note that the success of professional competence formation in future bachelors of the English language with the using of innovative technologies was ensured by the creation of such pedagogical conditions: the orientation of scientific and pedagogical activity on the formation of professional competence in bachelors of English philology on the basis of innovation; the application complexity of general scientific and philological training-specific approaches that optimize the process of mastering a specialty by bachelors; extensive use of innovative educational technologies that contribute to the personal and professional development of a bachelor of philology.
Description: Стаття присвячена інноваційній спрямованості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів англійської мови. Мета статті – довести важливість інноваційних технологій (технології ситуативного навчання, проектна технологія, евристична технологія, проблемне навчання, імітаційні технології) для формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів даної спеціальності. Результати теоретичного аналізу засвідчили багатоаспектність інтересів науковців до аспекту використання компетентнісного підходу у філологічній освіті (міжпредметна освітня інтеграція, значення філологічної, комунікативної, інформаційної, інтерактивної та цифрової компетентностей, компетентності критичного мислення). Ресурс, який реалізується вторинною мовною особистістю в умовах ефективної міжкультурної взаємодії з урахуванням національних цінностей і норм для вирішення професійних завдань шляхом поєднання предметного змісту професії та володіння іноземною мовою. Головною складовою методики дослідження визнано педагогічний експеримент. Результати констатувального етапу засвідчили недостатній рівень сформованості компонентів професійної компетентності філолога. Для проведення експериментального формувального етапу визначено інноваційно-орієнтаційні педагогічні умови формування професійної компетентності, створено дослідно-діагностичний апарат (структуру професійної компетентності, критерії визначення рівнів її сформованості, психологічні методи, випадки, тести). Як висновок зазначимо, що успішність формування професійної компетентності у майбутніх бакалаврів англійської мови із застосуванням інноваційних технологій було забезпечено створення таких педагогічних умов: спрямованість науково-педагогічної діяльності на формування професійної компетентності бакалаврів англійської філології на інноваційній основі; складність застосування загальнонаукових і філологічних підходів до підготовки бакалаврів, що оптимізують процес опанування спеціальності; широке використання інноваційних освітніх технологій, що сприяють особистісно-професійному розвитку бакалавра філології
URI: http://rep.btsau.edu.ua/handle/BNAU/12369
metadata.dc.identifier.udc: 378:811.161.2
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Innovative_educational.pdf380 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.